In beeld: de waanzinnige sponsordeals in de top van de Premier League
Matthijs van Laar06 aug 2014, 08:15
Laatst bijgewerkt: 06 aug 2014, 08:15
Advertentie
In beeld: de waanzinnige sponsordeals in de top van de Premier League
Crystal Palace - 950.000 euro. ’The Eagles’ handhaafden zich vorig jaar op het hoogste niveau en sloten een nieuwe sponsordeal. Lucratief was dat niet: net als GAC vorig jaar, betaalt vervanger Neteller een kleine miljoen euro.
Leicester City - 1,3 miljoen euro. ’The Foxes’ dwongen promotie af en zagen daarmee de sponsorinkomsten ook oplopen. King Power, dat ook vorig jaar al op het shirt prijkte, betaalt ruim een miljoen voor een jaar lang Premier League-exposure.
Southampton, 1,3 miljoen euro. De club van Ronald Koeman veranderde van shirtsponsor, maar gaat daar in financieel opzicht niet op vooruit. Veho, de nieuwe naam op het shirt van de club, betaalt hetzelfde bedrag als aap3 vorig jaar: één miljoen pond. Overigens zal ook MUVI, een product van Veho, regelmatig op het tricot te zien zijn.
Burnley, 1,3 miljoen euro. Ook Burnley is een verrassing op het hoogste niveau. De club verruilde sponsor Premier Range voor Fun 88, maar een echte vooruitgang is dat niet. Met één miljoen pond is de promovendus een van de slechtst betaalde clubs in de Premier League.
West Bromwich Albion, 1,5 miljoen euro. Wij willen graag een hartig woordje spreken met het sales-personeel van ’the Baggies’. Vorig jaar ontving de club nog een kleine 2 miljoen euro van Zoopla, dit jaar is dat 5 ton minder. Van de andere kant: Intuit QuickBooks, de nieuwe shirtsponsor, heeft dus wel gewoon een uitstekende deal gesloten!
Hull City, 2 miljoen euro. Wat bij Westbrom niet lukte, lukt in Hull wel: de inkomsten verhogen. Cash Converters betaalde vorig jaar 1,3 miljoen euro, maar 12Bet gaat daar met 2 miljoen ruim overheen. Chapeau!
Queens Park Rangers, 3,1 miljoen euro. QPR dwong promotie af en vond dat reden genoeg om de deal met hoofdsponsor AirAsia opnieuw onder de loep te nemen. En met succes: de luchtvaartmaatschappij deed water bij de wijn en verhoogde het sponsorbedrag.
West Ham United, 3,8 miljoen euro. Zelfde sponsor, zelfde inkomsten. West Ham United liet de deal met alpari gewoon doorlopen en had dus weinig te willen of te wensen.
Stoke City, 3,8 miljoen euro. De club van Erik Pieters sloot een paar jaar terug een meerjarig contract af met Bet 365 en ontvangt daarvoor een kleine 4 miljoen euro per jaar. Daar veranderde deze zomer niks aan.
Swansea City, 5,2 miljoen euro. Petje af voor de onderhandelaars van de club uit Wales: vorig jaar betaalde GWFX 2,6 miljoen euro om een jaar op de borst van de shirts te mogen prijken, maar dat is nu twee keer zoveel.
Sunderland, 6 miljoen euro. ’The Black Cats’ ontsnapten ternauwernood aan degradatie en hielden zo de gesloten deal in stand. Bidvest betaalt dus net als vorig jaar zes miljoen euro voor een jaar lang wereldwijde zichtbaarheid.
Aston Villa, 6 miljoen euro. Ook voor de club van Ron Vlaar en Leandro Bacuna veranderde er niets: net als vorig seizoen spekt shirtsponsor dafabet de clubklas met zes miljoen euro.
Everton, 6,5 miljoen euro. Everton is sinds een aantal jaar hét uithangborg van de Thaise bierbrouwer Chang, dat daar grif voor betaalt. Vorig jaar nog 5,2 miljoen euro, dit jaar vanwege de goede prestaties 1,3 miljoen euro meer.
Newcastle United, 7,5 miljoen euro. Wonga was vorig jaar veelvuldig in het nieuws dankzij Papiss Cissé, die vanwege zijn geloofsovertuiging niet met de naam van het gokbedrijf op zijn shirt wilde spelen. Die rel is inmiddels verleden tijd en de samenwerking loopt nog altijd, tegen hetzelfde bedrag als vorig jaar.
Tottenham Hotspur, 20 miljoen euro. Kijk, dat begint ergens op te lijken. Omdat HP afhaakte en alleen AIA aanbleef als shirtsponsor liep het jaarbedrag met bijna vier miljoen euro terug, maar ’the Spurs’ behoren nog altijd tot de best betaalde clubs in Engeland.
Chelsea, 23 miljoen euro. Elektronicabedrijf Samsung geldt als een van de marktleiders in zijn sector en kan dus wel wat miljoenen missen. Tot de zomer van 2015 betalen de Koreanen 23 miljoen euro per jaar, daarna wordt de deal opnieuw tegen het licht gehouden.
Liverpool, 25 miljoen euro. Ook voor Liverpool verandert er weinig. De club verlengde vorig jaar het contract met Standard Chartered en draagt in ieder geval tot en met het seizoen 2015/16 de naam van de bankengroep op het shirt. Tegen een aardig bedrag, uiteraard.
Manchester City, 25 miljoen euro. Etihad Airways is inmiddels niet meer weg te denken bij de regerend landskampioen. Het bedrijf uit de Verenigde Arabische Emiraten is naamgever van het stadion op de Eastlands en prijkt inmiddels ook alweer een flink aantal jaren op het shirt van de club.
Arsenal, 38 miljoen euro. Net als Etihad stamt Emirates Airlines uit de VAE en is het bedrijf zeer nauw verweven met de club die het sponsort. En dat mag wat kosten: bijna veertig miljoen euro om twaalf maanden op het shirt van ’the Gunners’ te mogen staan.
Manchester United, 59 miljoen euro. De club van Louis van Gaal verruilde Aon deze zomer voor Chevrolet en het moge duidelijk zijn waarom. Het Amerikaanse automerk betaalt per jaar liefst 34 miljoen (!) euro meer dan de vorige shirtsponsor. Ja, inderdaad: WOW!