voetbalzone

In beeld: het voetbalnetwerk van Gazprom, kroonjuweel van het Kremlin

Gijs Freriks16 jul 2017, 22:00
Laatst bijgewerkt: 16 jul 2017, 22:00
Advertentie
In beeld: het voetbalnetwerk van Gazprom, kroonjuweel van het Kremlin
Voetbalzone publiceert maandag een longread over de relatie tussen Gazprom en de voetbalwereld. Het grootste aardgasbedrijf ter wereld probeert zich aan de hand van het sponsoren van voetbalclubs en voetbaltoernooien nadrukkelijker op de kaart te zetten en dat brengen we in deze fotospecial in beeld. Reageren? Ga naar onze Facebook-pagina!
Gazprom is sinds 1997 de hoofdsponsor van Zenit Sint-Petersburg en nam in 2005 een meerderheidsbelang in de club. Voormalig directeur Maxim Mitrofanov vertelde in maart 2016 dat de begroting van Zenit fluctueert van 150 tot 170 miljoen euro. Inclusief variabelen ontvangt Zenit jaarlijks naar verluidt 60 tot 80 miljoen van Gazprom, maar die bedragen wilde Mitrofanov niet bevestigen.
Gazprom hielp Tom Tomsk in het verleden meerdere keren uit de brand en steunt de club uit Siberië ook dit seizoen, met een bedrag van ruim 3,6 miljoen euro. Tom Tomsk degradeerde vorig seizoen uit de hoogste afdeling van Rusland.
De Gazprombank schonk in mei een bedrag van anderhalf miljoen euro aan de Russische exclave Kaliningrad. Daarvan vloeit weer een deel naar de lokale voetbalclub Baltika, dat uitkomt in de tweede afdeling van Rusland en waarbij onder anderen Pavel Pogrebnyak onder contract heeft gestaan.
Gazprom is sinds 2010 de hoofdsponsor van Rode Ster Belgrado en betaalt volgens de Servische krant Blic vijfenhalf miljoen euro per jaar aan de topclub uit Servië. Onder anderen voormalig Ajacied Mitchell Donald speelt bij Rode Ster.
De gouverneur van het olierijke eiland Sakhalin besloot in 2015 het budget voor de plaatselijke voetbalclub in te krimpen, maar de vereniging kon blijven bestaan dankzij de steun van Gazprom. De club speelt thans op het derde niveau.
Gazprom Orenburg, een dochteronderneming van Gazprom, is de hoofdsponsor van FK Orenburg en betaalt daar jaarlijks liefst 13,3 miljoen euro voor. De club heette eerst Gazovik Orenburg, maar veranderde na de promotie van vorig jaar de naam omdat de licentie anders mogelijk in gevaar zou kunnen komen, zo vertelde bondsvoorzitter Vitaly Mutko. Gazprom sponsorde immers ook al Zenit.
Gazprom is de hoofdsponsor van Schalke 04 en verlengde de samenwerking in mei 2017 tot de zomer van 2022. Het bedrijf betaalt jaarlijks twintig miljoen euro, een bedrag dat door variabelen nog kan oplopen tot zo’n 27 miljoen.
Roman Abramovich was al vermogend, maar werd in 2005 nog rijker door de verkoop van zijn oliebedrijf Sibneft. Gazprom nam 73 procent van de aandelen over en als soort van tegenprestatie is het bedrijf sinds de zomer van 2012 de officiële gas- en energieleverancier van Chelsea.
Het is alweer even geleden maar Gazprom sloot zich in 2010 als sponsor aan bij Volga Nizhny Novgorod, ter ere van de vijftigste verjaardag van dochteronderneming Gazprom Transgaz Nizhny Novgorod. De club ging vorig jaar echter failliet en werd opgevolgd door Olimpiyets Nizhny Novgorod.
Gazprom werd in 1995 sponsor van FC Volgar en de club ging Volgar-Gazprom heten, tot vijf jaar geleden. Sindsdien heet de club weer FC Volgar, maar Gazprom is nog wel altijd sponsor van de vereniging uit Astrakhan. Zo stak het bedrijf nog een kleine vier miljoen euro in de reconstructie van het stadion.
SOYUZ-Gazprom was een voetbalclub uit Izhevsk die in 2011 opging in een nieuwe club: Zenit-Izhevsk. Die ploeg, die speelt in de hoofdstad van de autonome republiek Oedmoertië, wordt echter nog altijd gesponsord door de gasreus van het Kremlin.
Met de volgende clubs sloot Gazprom géén sponsordeals, maar met hen zou het bedrijf wél in onderhandeling zijn geweest. Zo was Gazprom twee jaar geleden ‘serieus in gesprek’ om Borac Cacak te sponsoren, zo bevestigde de voorzitter van die Servische club destijds. Het bedrijf wilde jaarlijks twee miljoen euro betalen, maar de onderhandelingen liepen vast.
De Bulgaarse pers meldde in november 2014 dat Gazprom voor ‘99,9 procent zeker’ de hoofdsponsor zou worden van Levski Sofia, tegenover een bedrag van 2,7 miljoen euro per jaar. De deal kwam echter niet van de grond, tot grote onvrede van Levski-eigenaar Todor Batkov.
Bayern München wilde Gazprom als hoofdsponsor binnenhalen, zo verklapte Schalke 04-voorzitter Clemens Tönnies in maart 2012: “Maar Gazprom wilde niet en ik kan je vertellen waarom: Bayern speelt in rood en wit en Schalke in wit en blauw. Maar het gaat niet alleen om kleuren. Schalke is de enige club die volledig bij de filosofie van Gazprom past, want de mijnen en hard werken worden gerespecteerd in Rusland”, aldus Tönnies. Bayern-topman Uli Hoeness had in 2012 overigens ook al bevestigd te hebben gesproken met Gazprom.
De voorzitter van Antalyaspor vloog in de winter van 2012 naar Rusland voor onderhandelingen met Gazprom. Het bedrijf had drie miljoen euro per jaar willen betalen, maar de sponsordeal viel in het water. Het is niet duidelijk wat de reden was van de mislukte onderhandelingen.
Gazprom was in oktober 2012 in verregaande onderhandeling met PAOK Saloniki. De Russische zakenman Ivan Savvidis wilde meer investeerders naar zijn Griekse club halen en sprak met Gazprom, maar tot een overeenkomst kwam het niet.
Het Algemeen Dagblad meldde in september 2012 dat Gazprom hoogstwaarschijnlijk de hoofdsponsor zou worden van Vitesse. Toenmalig eigenaar Merab Jordania zou met het bedrijf hebben gesproken en Gazprom had naar verluidt tien miljoen euro per jaar willen betalen, maar het feest voor de Arnhemmers ging niet door.
Silvio Berlusconi wilde in 2012 van zijn aandelen van AC Milan af en vloog naar Moskou om 25 procent van het aandelenpakket van de hand te doen aan Gazprom, tegenover een bedrag van 180 miljoen euro. Gazprom-woordvoerder Sergei Kupryanov ontkende echter dat deze gesprekken hadden plaatsgevonden.
Gazprom en Bulgarije onderhandelden in 2012 over de aanleg van de pijpleiding South Stream. Als minister-president Boyko Borisov zou meewerken, zou Gazprom de hoofdsponsor worden van CSKA Sofia, zo zou men hebben toegezegd. De beide deals gingen evenwel niet door.
De Telegraaf pakte in oktober 2009 uit met het verhaal dat Gazprom de aandelen van AZ wilde overnemen en tevens de nieuwe eigenaar wilde worden van het stadion. “Als ik in sprookjes zou geloven, dan wel misschien, maar dit is grote onzin. Dit nieuws is dus grote onzin”, reageerde toenmalig algemeen directeur Toon Gerbrands.
Vorige maand dook opeens het gerucht op dat Gazprom de Slowaakse club Kosice wilde opkopen om er een zusterclub van Zenit van te maken, maar persvoorlichter Kupryanov deed dat gerucht al gauw af als onzin: “Ik heb het ook gelezen, maar er valt niets over te zeggen.”
Gazprom zou in de zomer van 2010 een bod hebben uitgebracht op AS Roma. De Russen hadden naar verluidt concurrentie van een Saudisch bedrijf, maar de familie Sensi deed de aandelen uiteindelijk over aan de Amerikaanse investeerder Thomas DiBenedetto.
Gazprom beperkt zich niet tot het sponsoren van voetbalclubs, want men verbindt zijn naam ook aan toernooien. Het bedrijf is de grote financier achter het WK en de Confederations Cup in eigen land, maar is sinds 2012 ook de officiële hoofdsponsor van de Champions League. Daarvoor betaalt men naar schatting vijftig miljoen euro voor. De longread over de inmenging van Gazprom in het voetbal verschijnt maandag om 09.30 uur op Voetbalzone.