voetbalzone

‘Ronaldo troeft Messi af als voetballer met hoogste marketingwaarde’

Peter Nusselder28 mei 2014, 09:15
Laatst bijgewerkt: 28 mei 2014, 09:15
Advertentie

Cristiano Ronaldo won dit jaar de Ballon d’Or, pakte zaterdag met Real Madrid de Champions League en mag zich nu ook de voetballer met de hoogste marketingwaarde noemen: volgens het gerenommeerde onderzoeksbureau Repucom vertegenwoordigt de Portugese aanvaller de hoogste waarde voor sponsoren en blijft hij concurrent Lionel Messi van Barcelona voor.

voetbalzone

Repucom, dat wereldwijd marktonderzoek doet in het voetbal en andere sporten, heeft een lijst opgesteld op basis van onder meer mondiale bekendheid van voetballers, hun aantal fans op Facebook en het aantal volgers dat ze hebben op Twitter. Mede dankzij zijn 82 miljoen likes en 26 miljoen followers staat Ronaldo op de eerste plaats en moet Messi genoegen nemen met plek twee.

Een opmerkelijke derde plaats is er voor Messi’s ploeggenoot Gerard Piqué, die deze positie mede dankt aan zijn relatie met popster Shakira. Minstens zo opvallend is dat Fernando Torres op vier staat; de spits heeft de afgelopen jaren bij Chelsea nooit meer de vorm getoond die hij bij Liverpool had. Repucom-baas Paul Smith snapt dat Ronaldo de lijst aanvoert: “Hij is de droom van iedere sponsor”, vertelt Smith in de Engelse media.