voetbalzone

Supermarktketen Jumbo haalt verbazingwekkende WK-reclame offline

Wessel Antes02 nov 2022, 11:46
Laatst bijgewerkt: 02 nov 2022, 11:46
Advertentie

Jumbo heeft de opzienbarende WK-reclame na veel commotie op social media offline gehaald. In de reclame was te zien hoe de Toppers samen met rapper Donnie hossend de polonaise lopen. Dit deden zij echter ook met een groep bouwvakkers op een bouwplaats, wat gevoelig ligt omdat duizenden arbeiders om het leven zijn gekomen bij de bouw van WK-stadions in Qatar.

Het grote publiek is al jaren kritisch op het feit dat het WK in Qatar wordt gehouden. De werkomstandigheden van bouwvakkers zijn onveilig en ook zouden zij in meerdere gevallen niet eens zijn uitbetaald. Daarnaast kwamen volgens mensenrechtenorganisaties duizenden arbeidsmigranten om het leven. Qatar zelf ontkent dat stellig en zegt dat er slechts drie mensen direct zijn overleden tijdens de bouw van stadions. Op social media heerste veel woede over de reclame van Jumbo.

Ruud Bosgraaf van mensenrechtenorganisatie Amnesty International reageerde tegenover het Algemeen Dagblad al snel op de reclame. “Jumbo wordt op social media gevierendeeld. De reclame komt als een boemerang bij ze terug. In onze Qatar-groepsapp werd de video vanmorgen vroeg al gedeeld. Zo'n filmpje is heel onverstandig van Jumbo. De hossende bouwvakkers maken het extra wrang. Dan plaats je jezelf als bedrijf buiten de werkelijkheid.’’

Jumbo zelf heeft inmiddels gereageerd op de commotie en de reclame offline gehaald. "We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. Dit betreuren we ten zeerste en we bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan."

Bezig met laden …