Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Go Ahead krijgt lening van zes miljoen voor verbouwing stadion

Laatste update:

Go Ahead Eagles heeft 11,8 miljoen euro nodig voor de verbouwing van stadion De Adelaarshorst. Daarvan wil het elf miljoen euro lenen bij de gemeente Deventer, zo meldt de Stentor. De clubleiding van Go Ahead Eagles heeft een brief geschreven aan de onderhandelaars van het nieuwe gemeentecollege. “Het stadion is op”, schrijft voorzitter Edwin Lugt.

/

Momenteel kunnen er circa 8.000 toeschouwers naar de Vetkampstraat, na de verbouwing moeten dat er 12.000 zijn. Door een verdubbeling van het aantal businessplaatsen wil de club de inkomsten verhogen. Een lening bij de bank is volgens Lugt geen optie.

“Een lening bij de gemeente is onze enige mogelijkheid om betaald voetbal in Deventer te houden. En het kost de gemeente geen cent, maar via de rente levert het zelfs geld op”, verzekert de sportbestuurder.

Update 23 mei 11.22 uur - Gemeente Deventer wil Go Ahead Eagles zes miljoen lenen
Go Ahead Eagles hoopte elf miljoen euro te kunnen lenen van de gemeente Deventer, maar het nieuwe college van burgemeester en wethouders is bereid om zes miljoen euro lenen. Met de voorgenomen lening is een groot deel bekostigd van de verbouwing van twee tribunes in 2015, weet NUsport. De Deventer Raad moet in juni nog akkoord gaan met de lening.

Update 25 juni 20.40 uur - Go Ahead krijgt lening van zes miljoen voor verbouwing stadion
Go Ahead Eagles kan beginnen met het maken van de plannen voor de verbouwing van De Adelaarshorst. De Deventer Raad is woensdagavond akkoord gegaan met een lening van zes miljoen euro, waardoor de hoofdtribune en de tribune aan de Vetkampstraat vervangen kunnen worden. Dat meldt RTV Oost. De bouwwerkzaamheden starten volgend jaar mei. 26 van de raadsleden stemden voor de lening, 10 tegen. Alleen ChristenUnie, VVD en GroenLinks stemden tegen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En als het straks wat minder gaat, zit je weer met lege plekken EN een groter wordende schuld. Vind het wel mooi als die kleine stadions op z'n Engels stampesvol zitten!

10 april 2014 om 10:22

Mooi is het zeker maar op deze manier kunnen ze gewoon niet verder groeien. En gae heeft zeker de potentie voor een groter stadion. Genoeg vraag naar kaarten.

10 april 2014 om 10:22

Kan wel mooi zijn maar het levert te weinig op om een betaalde voetbalorganisatie als Eagles in de eredivisie te houden.

Ook in Deventer gaat het om overleven. Is te hopen dat de gemeente hier in mee wil en kan gaan. Vindt een lening voor een dergelijk doel wat anders dan een exploitatietekort afdekken.

10 april 2014 om 10:59

GAE kan aflossing zelfs bekostigen als het weer zou degraderen

10 april 2014 om 11:01

Waarom is lenen bij de bank geen optie voor Gae?

10 april 2014 om 11:04

Omdat banken tegenwoordig structureel weigeren een bvo te financieren.

10 april 2014 om 18:36

Omdat banken alleen geld uitlenen wanneer ze er zeker van zijn dat ze het terugbetaald krijgen.
Dit zou de gemeente toch aan het denken moeten zetten. Als de professionals van de bank niet akkoord gaan met een lening, dan moeten de bijklussende gemeenteraadsleden dat ook niet doen. Het gaat om heel veel belastinggeld dat beter besteed kan worden.

23 mei 2014 om 12:11

Volgens mij is het andersom. Voor Bvo's is het niet rendabel om te lenen. Banken lenen geld uit om er aan te verdienen. De Gemeente misschien ook wel maar die hebben minder winstoogmerk dan de Abn's, Rabo's van deze wereld.

10 april 2014 om 14:11

een nieuw of verbouwd stadion trekt sowieso al meer publiek. de stap om na eventuele degradatie naar de jl terug te keren naar het hoogste niveau is natuurlijk ook kleiner met betere faciliteiten.

en voor de engelse sfeer waken de supporters zelf wel. denk dan aan de actie middenstip afgelopen zomer voor het behoud van gras ipv kunstgras wat bijna een ton opleverde.

zie ook http://www.sv-gae.nl/

er is inmiddels al weer een nieuwe actie op poten gezet, namelijk die voor het behoud van de oude stadionmuur.

zie ook: www.stadionmuur.nl

23 mei 2014 om 11:44

Financiën Go Ahead bieden zekerheid

De financiële positie van Go Ahead Eagles is goed. Uit onafhankelijk financieel onderzoek in opdracht van Go Ahead blijkt dat de club de lening kan dragen, ook bij onverhoopte degradatie. Go Ahead heeft de gemeente gevraagd een lening te verstrekken omdat banken terughoudender zijn geworden met het verstrekken van leningen aan voetbalclubs. De gemeente kan de lening verstrekken, zonder dat er sprake is van staatsteun.

23 mei 2014 om 14:02

Bij ons blijven mensen niet weg als het minder gaat. We zijn er altijd voor onze club! In goede en slechte tijden+

De enige manier voor Bvo's om nog te kunnen investeren aangezien banken in Nederland hier niet meer aan mee werken. Anders dan in Eindhoven levert dit de gemeente inderdaad geld op door een rentetoeslag toe te passen en de eis om af te lossen. Voor Go Ahead is het te hopen dat de gemeente hier net zo over denkt.

10 april 2014 om 10:34

Nu je over PSV begint. Europese unie zou binnenkort met uitsluitsel komen omtrent de wel of niet geldige steun van de gemeente aan PSV ? Is dat al geweest?

In topic: een voetbal club draagt natuurlijk ook op maatschappelijk vlak wat bij aan de stad. Vind daarom wel dat een stad steun hoort te bieden, mits in proporties.

10 april 2014 om 10:52

Lekker makkelijk scoren he om PSV er bij te halen. Als je je een beetje verdiept zou hebben voordat je wat begint te roepen dan zou je weten dat PSV ook gewoon rente moet betalen en dat de gemeente Eindhoven er ook gewoon winst op maakt.

Maarja het is natuurlijk leuker om elke keer over staatssteun te zeuren....

10 april 2014 om 12:12

Alleen gezien de inflatie maakt de gemeente al verlies. Of dacht je dat dat niet meetelt met een aflossingstijd van 160 jaar op dit tempo?

10 april 2014 om 12:29

Vreemd dat een Psv'er een ander probeert te verbeteren zonder zelf op de hoogte te zijn.

PSV betaalt geen rente, PSV heeft grond (onder een stadion en dus onbruikbaar) verkocht en pacht dit terug voor een bedrag dat de gemeente ongeveer aan rente kwijt is voor de lening die hiervoor afgesloten moest worden.

Go Ahead wil (net als Heracles en FC Twente) een duurdere maar fatsoenlijke constructie: Gemeenten kunnen geld lenen tegen een gereduceerd tarief dat vervolgens weer uitgeleend kan worden aan, in dit geval, Go Ahead. De gemeente past een opslag toe, Go Ahead betaalt een marktconforme rente en lost de lening binnen de afgesproken termijn af.

In deze constructie verdient een gemeente geld en kan het aan de aflossings- en renteverplichting voldoen, daarin zit het verschil met Eindhoven/psv. De pachtsom dekt net de rente maar niet de aflossing. Of de gemeente ooit geld aan deze transactie verdient of zelfs maar break even draait is zeer de vraag. Ondertussen gaan de kosten voor de aflossing van de lening die de gemeente Eindhoven heeft moeten afsluiten ten koste van andere zaken in Eindhoven.

10 april 2014 om 12:41

Beetje jammer Ritche dat je zelf niet goed in hebt verdiept! PSV betaald jaarlijks 2,4 mil euro aan de gemeente. De gemeente betaald jaarlijks 2 mil aan de bank. Dat is dus per jaar 400.000 euro. Na de afgesproken 40 jaar heeft de gemeente dus 16 mil euro winst. Is niet veel over die 40 jaar, maar ze verdienen er wel aan!

10 april 2014 om 12:52

Ik heb mij blijkbaar beter in de materie verdiept dan jullie Psv'ers:

PSV betaalt inderdaad 2,4 miljoen aan pacht per jaar, De gemeente Eindhoven moet ongeveer 2,1 miljoen aan rente betalen op jaarbasis. Wat jij alleen niet vermeldt is dat de gemeente ook een aflossingsverplichting heeft van 48 miljoen in 15 jaar (3,2 miljoen per jaar).

De totale kosten voor de burgers van Eindhoven zijn dus elk jaar 5,3 miljoen, misschien kun jij hier vertellen wie die ontbrekende 3 miljoen mag ophoesten?

10 april 2014 om 15:17

@riche, je maakt een vergelijking met FC Twente, maar die (eerste) lening van FC Twente was natuurlijk alles behalve fatsoenlijk. De gemeente weigerde Twente eerst een lening te geven voor het verbouwen van de Grolsch Veste (toen nog Arke Stadion geheten). FC Twente heeft vervolgens de gemeente gechanteerd door via de media te dreigen dat ze naar Hengelo zouden verhuizen als Enschede ze die lening niet zouden geven (hengelo zou volgens Twente wel willen meewerken, of dat ook echt klopt is mij niet bekend). Enschede moest toen onder druk van de eigen bevolking bezwijken en heeft toen alsnog die lening moeten geven.
Dat vind ik dus absoluut niet fatsoenlijk.

De tweede uitbreiding van de Grolsch Veste heeft Twente geloof ik uit eigen zak betaald. Dat is dan wel weer netjes.

10 april 2014 om 15:48

Hoe kom je daar nou bij?

Het stadion en de grond was (deels) eigendom van de gemeente, FC Twente heeft het stadion en de grond gekocht en heeft de eerste uitbreiding gedaan (naar 24.000 plaatsen) waarbij de gemeente een lening van 22 miljoen heeft verstrekt en de rest werd gefinancierd door banken en investeerders.

Bij de 2e uitbreiding (naar 30.000 plaatsen) heeft de gemeente het deel dat ondertussen was afgelost opnieuw verstrekt als lening, de rest in inderdaad uit eigen middelen betaald.

Er is nooit gesproken over een verhuizing naar Hengelo, vermoedelijk ben je in de war met het trainingscomplex en het stadion voor de vrouwen en beloften. Daar is inderdaad gesproken over een verhuizing naar Haaksbergen of Enschede wanneer de gemeente Hengelo niet wilde meewerken maar dat had niets met een lening te maken.

De verbouwing van het trainingscomplex en de bouw van het stadion wordt door Twente zelf gefinancierd, dat is waar Doyen in beeld is gekomen.

23 mei 2014 om 18:14

Betwijfel of je jezelf beter verdiept hebt. Hoewel ik wel eens af wil zijn van de discussie ben ik wel benieuwd hoe je komt op 5,3 miljoen euro aan kosten per jaar voor de burgers van Eindhoven. Naast de lening die de gemeente aan PSV leent krijgen ze ook het pandrecht over de seizoenskaarten, zo'n 7 miljoen per jaar.
Daarbij is nog niet gesproken over de hoeveelheid aan imago PSV Eindhoven wel niet heeft toegedragen en de inkomsten die het krijgt van horeca etc.

Daarnaast, die rente is inderdaad 2,1 miljoen. Maar niet op jaarbasis zoals jij doet vermoeden.

Maar de manier waarop je Twente verdedigd zegt eigenlijk al genoeg, goed over laten komen voor je eigen clubje en de grote boze concurrent in het kwade daglicht zetten.

Het is een cirkel waar heel veel clubs inzitten. Alle clubs zijn bezig de begroting te verhogen om zo de kans op eredivisie of europees voetbal te verhogen niet meer dan logisch. (ik geloof dat heracles plannen heeft, NEC wil een nieuw stadion, feyenoord natuurlijk, psv wil uitbreiden, VVV wil een nieuw stadion) Ik hoorde jan smit van heracles aan het begin van het seizoen nog zeggen dat ze voor europees voetbal gingen. Het netto resultaat is dat alle clubs hun begroting verhogen waardoor de positie op de ranglijst nauwelijks veranderd. Alleen hoe hoger de begroting hoe groter de risico's ook worden. Dit zie je niet alleen in het profvoetbal maar ook bij de amateurs neem een club als aswh de sponsor stap eruit en de jongens stappen allemaal op omdat ze niet meer genoeg betaald krijgen. (waarbij er al spelers zijn die een huis auto en salaris van de club kregen).

Terugkomend op Go Ahead ik weet totaal niet hoe het plan in elkaar steekt laat ik dat voorop stellen, echter de risico's nemen toe. Wat als de club degradeert naar de jpl, de tv gelden zakken dure spelers kunnen niet meer betaald worden, je zit met een groot stadion en je moet aflossen bij de gemeente door een rentedragende lening. Moet dan de gemeente niet alnog bijspringen door een (deel) van de lening kwijt te schelden ?

10 april 2014 om 10:49

Het is plan is om de verbouwing in twee fases te laten verlopen. Eerst een deel dat gefinancierd wordt met een Jupiler League prooflening, dus waarbij degradatie geen grote financiele problemen geeft.

10 april 2014 om 10:58

@ Lekke bal

// Terugkomend op Go Ahead ik weet totaal niet hoe het plan in elkaar steekt laat ik dat voorop stellen, echter de risico's nemen toe. Wat als de club degradeert naar de jpl, de tv gelden zakken dure spelers kunnen niet meer betaald worden, je zit met een groot stadion en je moet aflossen bij de gemeente door een rentedragende lening. Moet dan de gemeente niet alnog bijspringen door een (deel) van de lening kwijt te schelden ? \\

Waarschijnlijk zijn ze bij GAE niet helemaal op hun achterhoofd gevallen en hebben ze zich dergelijke vragen ook gesteld. Te dure spelers zullen in de eerste divisie niet hebben.

10 april 2014 om 11:02

lekke bal , GAE heeft plan opgesteld die ze ook kunnen na komen mochten ze degraderen
vandaag staat heel stuk in destentor over het plan

Volgens mij moeten ze naar een nieuwbouw kijken. Dit komt misschien wel duurder uit maar dan ben je ook klaar voor tientallen jaren. Buiten het feit dat de Adelaarshorst compleet niet meer van deze tijd is heb je ook te maken met de infrastructuur. Wanneer het stadion nu word opgeknapt en uitgebreid dan moet de infrastructuur ook aangepakt worden. Nog meer mensen maakt de zaak volledig onbereikbaar. De locatie is vanuit nostalgisch oogpunt leuk maar volstrekt ongeschikt om verder te gaan. Ik dacht dat er in het verleden al eens nar nieuwbouw was gekeken maar weten niet meer waarom dat toen is afgeketst. Maar als je nu gaat verbouwen krijg je dezelfde discussie in no time opnieuw. Zou het wel verschrikkelijk mooi vinden wanneer de Eagles een vaste waarde in de eredivisie zouden worden. Met de huidige accommodatie gaat dat zeker niet lukken.

25 juni 2014 om 21:53

20 jaar geleden toen Go Ahead promoveerde was er een voorzitter (toevallig Dirk Schieringa) die een nieuw stadion wilde bouwen. Hij kreeg maar een enkele personen van het toenmalige bestuur aan zijn zijde. Mede door de druk van de supporters, die helemaal geen nieuw stadion wilde, vertrok hij naar Az.
20 jaar geleden...toen was Ajax bezig met plannen maken voor de Arena.

Oei, dat wordt dan heel lastig. Hoewel ik de plannen toejuich vrees ik dat de gemeente niet mee gaat werken. In de gemeenteraad heerst, zeker sinds de laatste verkiezingen, nou niet bepaald een pro-Go Ahead Eagles sfeer. De grootste partij in de gemeenteraad had zelfs op haar programma staan dat 'minder Go Ahead Eagles goed is voor de gemeente'. Hopelijk komen ze er toch uit, maar ik zie het somber in...

Had verwacht dat ze zelf meer hadden kunnen betalen. Feit is dat de promotie te vroeg is gekomen. Er is een masterplan opgesteld om ongeveer over twee jaar te gezond te promoveren. De adelaarshorst is zeker aan verbouwing toe maar maak heb aub niet te luxe. Belangrijkste van de club is de businesslounge, daar wordt het geld verdient. Zorg daar dus goed voor.

Moet er niet aan denken dat er nog eens 4000 man door de straten gepropt moet worden. Vasthouden aan het stadion is hartstikke mooi en brengt veel uitstraling met zich mee maar misschien moet overwogen worden om een stadion te bouwen op het nieuwe industrieterrein langs de A1. Bereikbaarheid is perfect, alleen zullen de beoogde bedrijven er daar niet zo blij mee zijn.

Gelukkig gaan veel voetbalclubs hun stadion uitbreiden of verlaten. Naar groteren en betere stadions. Waar ook meer ruimte is voor sponsors ect. Dit levert weer meer geld op en kunnen de clubs weer beter worden. En ook de jongere spelers langer binden die anders sneller voor het geld kiezen. Nu nog zorgen dat er semiprofs in de jupiler leage mogen spelen en een 3 divisie erbij. dat je daar wat jeugdteams en amteurclubs laat spelen en het nederlands voetbal word weer een stuk beter

10 april 2014 om 11:02

Volgens mij hebben we de afgelopen jaren aan alle kanten last gehad van teruglopende toeschouwersaantallen. Ik zie niet direct in waarom het dan toe te juichen is dat veel clubs hun stadion uitbreiden of verlaten.

10 april 2014 om 14:05

De gewone toeschouwersaantallen zijn vrij gelijk gebleven (een bezettingsgraad van ongeveer 90%) en dalen af en toe een jaartje heel licht. De plekken die echter geld opbrengen (skyboxen en business Seats), die zitten bij vrijwel elke club vol.

Toeschouwers:
2013/14 (nog bezig): 5,4 miljoen toeschouwers (dat zou dus op ongeveer 6 miljoen uit moeten komen)
2012/13: 6,0 miljoen toeschouwers
2011/12: 5,9 miljoen toeschouwers
2010/11: 5,9 miljoen toeschouwers
2009/10: 6,0 miljoen toeschouwers
2008/09: 6,0 miljoen toeschouwers
2007/08: 5,7 miljoen toeschouwers
2006/07: 5,5 miljoen toeschouwers
2005/06: 5,1 miljoen toeschouwers
2004/05: 4,9 miljoen toeschouwers
2003/04: 4,9 miljoen toeschouwers

Wat jij dus ziet als teruglopende toeschouwersaantallen, zie ik als een stijging over de lange termijn en een gelijk aantal over de korte termijn. Er is dus niets om je druk te maken.

Je kan je afvragen hoe slim dit is. Ik begrijp absoluut dat het stadion op is, maar volgens mij had de Eagles vorig seizoen een toeschouwersgemiddelde van tussen de 4500 en 5000 man.

Nu is het heel leuk dat ze in de Eredivisie spelen en ik vind het zeker ook een verrijking, echter lijkt me 12.000 wel erg hoog ingeschoten. Zodra ze een keer degraderen zullen de toeschouwersaantallen ook weer een duikvlucht nemen en dan zit je met de gebakken peren.

10 april 2014 om 11:11

12.000 is echt niet hoog ingeschat hoor. Eredivisie voetbalt leeft in voetbalstad Deventer. 12.000 man krijg je er op termijn makkelijk in. Natuurlijk is het zo dat je in de Jupiler league minder supporters trekt. Daar zal iedere club last van hebben.

Ik kijk liever naar de mogelijkheden. De club is aan groei toe.

23 mei 2014 om 12:25

Nu is het alleen tegen Ajax, Heerenveen, Twente en AZ uitverkocht
Dus zelfs tegen de topclubs Feyenoord en PSV is het niet uitverkocht, sterker nog, zelfs de derby tegen PEC was niet uitverkocht, waar haal jij die andere 4000 supporters dan in in een keer vandaan?.

24 mei 2014 om 00:30

Ik weet niet waar jij deze info vandaan hebt getoverd, maar veel meer wedstrijden waren uitverkocht. Tegen Feyenoord en PEC was het sowieso uitverkocht. Wel de juiste feiten gebruiken!

10 april 2014 om 11:18

@ Sammerens

Jouw redenering is zo krom als maar zijn kan. Dat zou namelijk betekenen dat je als club nooit wat zou kunnen doen aan het stadion, maar dan weet je zeker dat op den duur de eerste divisie wekelijks kost is. Dan kom je als club dus nooit verder.

10 april 2014 om 12:32

Er is niets krom aan mijn redenering. Wat ik vooral bedoel te zeggen is dat er vorig seizoen bij lange na niet zo veel mensen zaten als nu.

Dankzij de promotie zit het nu dit seizoen vol, maar dat betekent niet dat je er zo nog even standaard weer 4000+ mensen bij kan krijgen. Een gevaar waar vele voetbalclubs aan ten onder zijn gegaan is om de bomen tot aan de hemel te zien groeien op een moment dat de club eigenlijk mogelijk al op een piek zit.

Neem bijvoorbeeld Leeds United, dat jaren geleden leningen heeft afgesloten als voorschot op de CL-gelden. Toen ze echter 3x op rij de CL net mis liepen kwamen ze in grote problemen en ging de club naar de knoppen.

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat de Eagles hierdoor naar de knoppen gaan, maar als je nog geen jaar geleden nog niet aan de 5000 man kwam, hoe verstandig is het dan om middels een lening uit te gaan breiden naar 12.000? Je moet niet vergeten dat de Eagles vorig jaar 7de werden in de Jupiler League. Dat ze zich dit jaar knap handhaven is een feit, maar je kan er niet van uit gaan dat de Eagles zich structureel blijft handhaven de komende jaren.

Zie bijvoorbeeld een Vitesse dat het Gelredome in de hoogtijdagen van Albers bouwde. Nu de enorme dip zit iedereen nu iedere week te zeuren dat het stadion niet vol zit. Logisch, want 24.000 plaatsen is te veel voor een club in Arnhem en het gemiddelde niveau van Vitesse.

10 april 2014 om 13:15

Allemaal leuk om te kijken naar de onmogelijkheden. Dat is tegenwoordig de tendens. Zogenaamd realisme.

Maar als Go Ahead een blijvertje wil worden dan moet het dus uitbreiden, station capaciteit vergroten, betere voorziening creëren. Waarom met minder genoegen nemen?

12.000 man krijgt Go Ahead makkelijk vol.

10 april 2014 om 15:25

Tja..ik snap dat je uit liefde voor je club graag ziet dat de weg omhoog nog even doorloopt. Dan is de gedachtegang groter stadion - meer inkomsten - hogere gemiddelde klassering in betaald voetbal natuurlijk heel aantrekkelijk.

Zoals ik net al aangeef zat er vorig jaar naar mijn weten gemiddeld nog geen 5000 man in de Adelaarshorst. Eagles leeft en dat is hartstikke mooi, maar die toeschouwers die er bij zijn gekomen keken vorig jaar niet om naar de Eagles en lijken mij daarom nou niet het beste fundament om een lening van 11 miljoen op te bouwen.

Daarnaast zit de gemeente Deventer zelf in een weinig rooskleurige financiële situatie en moet er gigantisch bezuinigd worden de komende jaren. Een lening van 11 miljoen vertrekken aan een club die werkt met een begroting van 5,2 miljoen is dan moeilijk te verkopen aan je inwoners.

Dat '12.000 man krijgt Go Ahead makkelijk vol' wil ik graag geloven. Maar dat stomme dingetje genaamd realisme zit me dan toch in de weg als ik kijk naar de toeschouwersaantallen van de afgelopen jaren.

10 april 2014 om 16:24

Ja eredivisie of eerste divisie dat maakt een groot verschil in Deventer. Iedere club die afzakt naar de eerstedivisie zal te maken krijgen met een flinke daling in toeschouwersaantallen. Neem nu de Graafschap als voorbeeld. Zat voorheen toch ook gewoon 11.000 man. Nu na 2 jaar in de jupiler league gemiddeld 4000 toeschouwers. Eredivisie heeft nou eenmaal een grotere aantrekkingskracht op toeschouwers al dan niet supporters.

Er is echt wel een breed draagvlak onder de bevolking voor Eredivisie voetbal in Deventer.

23 mei 2014 om 12:02

Station 12000 man in deventer? Dat is niet mis!
On: denk dat GAE eerst een paar jaartjes eredivisie kan spelen voordat ze het definitief beslissen

10 april 2014 om 11:20

Bij bepaalde wedstrijden zullen ze die 12.000 misschien wel vol krijgen. Bijvoorbeeld als Ajax, Feyenoord o.i.d. langskomt. Dan is het zonde als er zo'n grote vraag naar kaarten is maar je kunt ze die niet aanbieden. Daarnaast hebben ze een aardige vaste kern die toch altijd wel komt.

10 april 2014 om 11:55

In de Eredivisie zal je denk ik altijd wel uitverkopen met een stadion van 12.000 man. Het wordt alleen wel een probleem als je degradeert. Maarja, degraderen doe je sowieso een keer als we in dit oude stadion blijven zitten.

10 april 2014 om 11:23

Je hebt deels gelijk maar GAE leeft weer in Deventer. Zoals er ook ooit 24.000 mensen in diezelfde Adelaarshorst hebben gezeten.

Wat meer informatie:

Daartoe is een lening van de gemeente gevraagd van € 11.000.000 (1e fase € 6.000.000 en
2e fase € 5.000.0000). De brief is naar de gemeente Deventer gestuurd na vele
maanden van intense gezamenlijke voorbereiding. De eerste fase bestaat uit de
bouw van een nieuwe Hoofdtribune, een nieuwe Leo Halle tribune en het
dichtmaken van de hoeken tussen de Hoofd-, Leo Halle- en Ijsseltribune. Dit
gedeelte van de vernieuwbouw wil GA Eagles uitvoeren in de zomer van 2015,
onafhankelijk van de vraag of de club op dat moment in de Eredivisie dan wel in de Jupiler League
speelt. Deze investering is naar de overtuiging van de club dus 'jupiler
League–proof'. De andere helft van het stadion wil de club vervolgens in
2017 aanpakken, waarbij dit wel afhankelijk zal zijn van de sportieve en
financiële situatie waarin de club op dat moment verkeert.

10 april 2014 om 14:17

Je moet echter verder kijken dan alleen het toeschouwersaantal. Op termijn wil men in Deventer een vaste Eredivisieclub worden (de mogelijkheden daarvoor zijn er in mijn ogen, met een degelijke opleiding, een grote groep vaste supporters en een achterland met een aantal leuke sponsoren) en dan kan men niet in de Adelaarshorst zoals ie nu is blijven. Zoals al vermeld, voldoet ie bijna niet meer aan de eisen van de Knvb en zal dat dus alleen maar erger worden.

Om ervoor te zorgen dat men in de toekomst Eredivisie kan voetballen gaat men het stadion vernieuwen. De extra plaatsen die er dan bijkomen zijn leuk meegenomen, maar dat is niet de reden van de verbouwing. Echter ben ik ervan overtuigd dat men dit op termijn wel redelijk vol kan krijgen.

Wat mij helemaal een glimlach geeft is de aanpak van GAE om dit voor elkaar te krijgen. Men splitst de vernieuwing op in 2 delen. Het eerste deel pakt de grote problemen aan, waardoor op korte termijn het stadion weer aan de richtlijnen gaat voldoen. Dit doet men op een zodanige wijze, dat men niet in financiële problemen gaat komen wanneer men onverhoopt zou degraderen. De lasten van het stadion gaan ook niet omhoog, maar waarschijnlijk omlaag (makkelijker schoonmaken, minder reparaties tussendoor nodig) en de lening die men afsluit bij de gemeente past in de begroting die men zou hebben in de Jupiler League.

Het tweede deel is later gepland, wanneer blijkt dat GAE een vaste klant in de Eredivisie is en financieel zijn zaakjes nog steeds op orde heeft. Dan wordt er verder vernieuwd en wordt het wat meer op de Eredivisiebegroting gericht.

Ik weet nog dat de eagles 3 weken geleden naar de kuip kwamen. Het hele uitvak was uitverkocht! Een herrie dat ze maakte. Een week later kwam RKC waalwijk, die namen 120 supporters mee! The eagles hebben een stadion met een capaciteit van 8.000 man, net zoveel als Rkc. Maar volgens mij hebben the eagles een veel grotere achterban! Ik sta achter het plan, vergroten dat stadion! Leuke club, leuke supporters!

10 april 2014 om 12:18

Ik denk inderdaad dat de Eagles ook een grotere achterban hebben, maar dat komt ook omdat Zwolle pas de eerste profclub is in de buurt na het wegvallen van AGOVV. Dat is zo'n 40 à 50 km verderop. Bij Waalwijk heb je natuurlijk ontzettend veel clubs zitten en heb je redelijk in de buurt nog Feyenoord en PSV die over het hele land hun supporters hebben zitten. De enige topclub bij ons in de buurt is Twente en daar zitten de supporters voornamelijk ook in Twente.

10 april 2014 om 13:55

Wat te denken van Heracles , de graafschap en Vitesse . Het begint erg druk te worden in het oosten, behalve de graafschap doen ze ook nog eens behoorlijk mee in de prof comp

10 april 2014 om 18:36

Vitesse supporters komen uit de buurt van Arnhem, Heracles supporters ook voornamelijk uit de buurt van Almelo en bij de Graafschap precies hetzelfde verhaal, voornamelijk uit de Achterhoek. Ik zelf woon ook nog net in de Achterhoek, maar dichter bij Deventer en hier zijn ze voornamelijk voor Go Ahead. Als ik naar Zutphen ga is het weer redelijk verdeeld en zijn er weer veel voor de Graafschap. Maar al die plaatsen zijn niet zo heel erg in de buurt van elkaar. En het zijn heel erg support your locals clubs! In Brabant zitten de clubs dichter op elkaar dan bij Deventer en Deventer en omstreken is heel erg Eagles gericht. Zeker na de promotie!

Het lijkt erop dat elke club die promoveert gelijk alles op alles willen zetten om dat te blijven, op zich we logisch. Maar ze maken nu allemaal plannen terwijl ze over jaar of 1 of 2 misschien weer degraderen. Eigenlijk moet je vanuit een eerste divisie club een nieuw stadion laten bouwen. Begroting verhogen alle zaken goed regelen en dan kijken hoe het ver loopt.

Het grootte voorbeeld is hiervan PEC zwolle. Een nieuw stadion promoveren en tot nu toe een stabiele eredivisie club

10 april 2014 om 12:22

@klapton ,gae is hier al jaren mee bezig en niet ineens omdat ze nu gepromoveerd zijn

10 april 2014 om 16:47

Klopt. In de jaren 90 al. Als ik me het goed herinner hebben de Eagles toen geld gekregen voor een nieuw station. Maar toen hebben ze er spelers voor gekocht...

10 april 2014 om 12:31

Dit plan bestaat al best wel lang en GAE houdt ook rekening met Jupiler League. Hierbij wat Go Ahead Eagles erover zegt. Valt mee beetje tegen dat Voetbalzone zelf de ins and outs niet hierop zet. Staat gewoon letterlijk op de site van Go Ahead!:

Gisterochtend is een door Hans de Vroome (directeur Go Ahead Eagles Holding BV) en Edwin Lugt (directeur Go Ahead Eagles Voetbal BV) ondertekende brief verstuurd aan het College van B&W èn de formateur. De club heeft gevraagd de brief in te brengen in de komende formatiebesprekingen. De brief betreft de vernieuwbouwplannen van het stadion in twee fasen. Daartoe is een lening van de gemeente gevraagd van € 11.000.000 (1e fase € 6.000.000 en 2e fase € 5.000.0000). De brief is naar de gemeente Deventer gestuurd na vele maanden van intense gezamenlijke voorbereiding. De eerste fase bestaat uit de bouw van een nieuwe Hoofdtribune, een nieuwe Leo Halle tribune en het dicht maken van de hoeken tussen de Hoofd-, Leo Halle- en Ijsseltribune. Dit gedeelte van de vernieuwbouw wil GA Eagles uitvoeren in de zomer van 2015, onafhankelijk van de vraag of de club op dat moment in de Eredivisie dan wel in de Jupiler League speelt. Deze investering is naar de overtuiging van de club dus 'jupiler League–proof'. De andere helft van het stadion wil de club vervolgens in 2017 aanpakken, waarbij dit wel afhankelijk zal zijn van de sportieve en financiële situatie waarin de club op dat moment verkeert. De totale verwachte investering bedraagt bijna 12 miljoen euro, wat betekent dat de club zelf ook een bedrag van ongeveer 1 miljoen euro zal bijdragen.

23 mei 2014 om 12:27

@PSV-GAE handje ophouden van Gae, van de benodigde 12 miljoen 11 aan de gemeente vragen lijkt me vrjj veel als je het mij vraagt. Is er geen geld gereserveerd? Zijn er geen andere investeerders/sponsors die geld willen lenen?

11.000.000 lenen is een rente van ca. € 500.000,- per jaar + aflossing van ca. 300.000 samen 8 ton en dat op een begroting van 5 miljoen. Dan moet je wel heel veel extra bezoekers weten te krijgen als je dat wil compenseren.

Als ik kijk naar alle verbouwingen die er de afgelopen 10 jaar hebben plaatsgevonden heeft er blijkbaar weinig visie acher gezeten.

24 mei 2014 om 00:50

Ken jij een club die zo even 11 miljoen heeft kunnen reserveren in deze tijd? Weet jij wel dat we nog steeds in een crisistijd zitten en dat investeerders en sponsoren in deze tijd niet meer zo happig zijn? Banken staan er trouwens ook niet om te springen om geld te lenen aan Bvo's. Vandaar de vraag aan de gemeente. De gemeente die er voor heeft gezorgd dat het nieuwe stadion er nooit kwam en meer tegenwerkte dan mee.

Hoe kom jij in het hemelsnaam aan een rentebedrag van €500.00,- per jaar? Waar baseer je dat dan op? Dat bedrag klopt van geen kant.

Weinig visie achter de verbouwingen van de afgelopen 10 jaar gezeten? Jij weet blijkbaar niet wat voor verbouwingen het zijn geweest anders had je deze opmerking niet gemaakt. Die verbouwingen zijn juist met een visie uitgevoerd.

Jij weet blijbaar niet van de hoed en de rand.

ook bij mijn club heeft de gemeente regelmatig de club geholpen maar beter is de gemeente er nooit van geworden sterker nog het heeft ze miljoenen gekost clubs moeten gewoon zelf voor geld zorgen en niet de belastingbetalers .
ik wil ook graag voor mezelf beginnen en heb daar veel geld voor nodig dan helpt de gemeente mij toch ook niet mee datzelfde geld imo voor voetbalclubs

10 april 2014 om 13:11

Het geld wordt toch ook niet geschonken. Het betreft hier een lening. Go Ahead is financieel gezond en wil dat ook blijven. De belastingbetaler heeft daar helemaal geen last van.

23 mei 2014 om 12:30

De gemeente is geen lievdadigheidsinstelling meer, Als GA de rente en aflossing niet meer kan betalen is er maar een partij die daar echt last van heeft en dat is de gemeente en daarmee haar inwoners (dus de belastingbetalers).

Als van de 12 miljoen (is een hoop geld voor een uitbreiding) er maar 1 miljoen door de GA wordt bijgedragen is de verhouding helemaal zoek. En is er naar mijn mening een te groot risico voor de gemeente.

24 mei 2014 om 00:51

Ik ben blij dat de club en de gemeente het risico beter kunnen inschatten dan jij.

Verbouwen die hap. 12.000 is nog bescheiden. Wie niet waagt, die niet wint. En nog eens 4000 man door die smalle straatjes? Gezellig toch? Vroeger kwam het dubbele aantal.

Goh gae zit in een flow en ook daar gaat de voorzitter dagdromen. Onze heer Berden (vvv) had daar ook last van toen wij in die flow zaten. Precies hetzelfde verhaal in deventer als een paar jaar terug in venlo. En kijk we leven nog en zitten lekker nog in ons mooie stadion De Koel. Weliswaar met wat minder mensen in de jupilerleaque maar dat zal me een zorg zijn. Des te langer het duurt dat we weer eens promoveren des te groter is het feest. En dat europees voetbal wie wil dat nog. Uit naar polen-oost een wedstrijd spelen voor 100 man publiek.

10 april 2014 om 13:17

Met de gewenste verbouwing is men al een jaar of 5 mee bezig. Heeft niks met dagdromen te maken maar met de professionalisering van een Bvo.

10 april 2014 om 19:03

Je begrijpt het cynisme niet.

Berden droomde ook van een mooi, nieuw en groter stadion dat tevens dienst kon doen voor evenementen. Als zakenman begreep hij dat er dan geld moest zijn om te investeren, en spaarde dus een groot deel van de transferinkomsten zonder deze te herinvesteren in spelers. Bij de gemeente aankloppen voor geld wilde men niet.
Het einde van het lied was dat men teveel heeft bezuinigd op de selectie en weer is gedegradeerd. Promotie wordt nog een hels karwei en door de nieuw ontstane financiele situatie zijn we lichtjaren van een nieuw stadion verwijderd.

Pff wat een hoop zure reacties hier....
Tuurlijk moet GAE op deze plek blijven, maakt het juist uniek deze plek, historische grond.
En omdat de supporters zo dicht op het veld zitten, en zoveel kabaal maken, durf ik te stellen dat het ons 2 A 3 punten extra heeft opgeleverd.
Over de toeschouwers aantallen: er is nu al een wachtlijst voor seizoenskaarten, stel (ff mijmeren)
dat Eagles rond plaats 4-5-6 gaat spelen gaan er zeker 15:000-20:000 toeschouwers komen, ben ik van overtuigd!
Aub. Gemeente laat je van je beste kant zien en keur het plan goed!

10 april 2014 om 19:05

Je moet er in je planning vanuit gaan dat je voor plek 4-5-6 gaat spelen, maar dan in de JL. Als je te optimistisch gaat plannen graaf je je eigen graf.

6 miljoen plus rente is niet niks als je terugvalt naar Jupiler League, waar denken ze dan de winst vandaan te halen nu ze ook nog een jeugdopleiding erbij willen? En los je wel af, blijf je met huur en B spelers voetballen, dat gaat ook een keer opbreken.. Zou best eens na een paar jaar, op kosten van belastingbetaler kunnen komen..,

Laatste jaren hebben ze niet eens de top5 van de JL behaald, gaan mijn inziens daarom na 1 jaar wel heel opportunistisch te werk. Wedden dat ze dit in de JL niet hadden gedurfd. Ze zijn niet voor niks al 10 jaar 'bezig'.

"het kost de gemeente niets..." Lariekoek...

Go Ahaed zal ongetwijfeld een plan hebben, echter 11,8 miljoen lenen waarvan de gemeente 11 miljoen financieerd? Het zal even lekker zijn, dit is een risicodragende lening.

Mocht Go Ahaed haar verplichtingen niet na kunnen komen, wie heeft er dan een probleem? De gemeente want die heeft een lening op een onderpand die totaal geen waarde heeft als de eigenaar haar verplichtingen niet meer kan voldoen.

Dan vraagt Go Ahaed om lastenverlaging omdat ze anders failliet gaan en dus schiet de gemeente erbij in.

Al met al loopt de gemeente een risico. Op zijn minst mag je toch verwachten dat sponsors, via participaties een deel willen financieren, dat er net als bij de bouw van de Arena aandelen worden gekocht door supporters etc.

Ik persoonlijk vind het te makkelijk om te zeggen laat de gemeente maar 90% van de investering betalen. Als Go Ahaed weer degradeert, dan krijgen ze die 12.000 echt niet vol en haken sponsoren af.

Volgens mij eerst werken aan eigen vermogen door G. A.
Eerst voor meerdere jaren een sportieve lijn (handhaving eredivisie).
Andere opties bekijken (participaties van sponsoren en supporters

24 mei 2014 om 01:08

Jij bent niet goed op de hoogte, maar dat zal ook wel komen door de foutieve berichtgeving van Voetbalzone. Die zitten er weer eens compleet naast. GAE heeft een verzoek neergelegd voor een lening in eerste instantie van 6 miljoen. Het college is hiermee akkoord gegaan en wordt aan de raad voorgelegd. Die andere 6,8 wil men gebruiken voor een tweede verbouwing indien dit financieel verantwoord is. Dit zal pas jaren verder gaan spelen. De gemeente heeft hier helemaal nog geen besluit over genomen. Het gaat om een eerste verbouwing met een capaciteit van 9.500 n een tweede verbouwing met een capaciteit van 12.000.

Dat wil elke club wel. Kijk naar mijn eigen cluppie Vitesse: niet sneller groeien dan je portemonnee!

ik vind het wel erg veel geld 11 miljoen,en je weet wel hoe het gaat lopen gaat het over een paar jaar weer minder dan kloppen ze weer bij de gemeente aan voor een oplossing en stemt de gemeente daar niet mee in dan gaan de supporters zich weer roeren en dan stemt de gemeente wel weer toe,die 8000 supporters kunnen ook wel gaan kijken bij twente Heracles of pec zwollehet ligt allemaal in de buurt en het voetbal is echt niet minder en de gemeente bespaart veel geld

10 april 2014 om 18:39

Dit is echt met afstand de domste reactie van het topic. Volgens mij bepalen mensen altijd nog zelf naar welke club ze willen kijken.

toch heb ik gelijk de clubs kloppen liever aan voor een lening bij de gemeente of van de bank,ja de clubs maken er een mooi verhaaltje van maatschappelijk dit en maatschappelijk dat allemaal blabla verhalen.de bank deinst er niet voor terug om een voetbalclub failliet te laten gaan,maar een gemeente is een ander verhaal dat ligt te gevoelig en de clubs(zie nac) vertrouwen op de supporters dat die trammelant gaan maken en daar is een gemeente erg gevoelig voor dus gemeente deventer begin er niet aan krijgen jullie alleen maar spijt van

en waarom geen fusie tussen pec zwolle en go ahead eagles en twente en Heracles,twente heeft een mooi stadion en pec zwolle heeft ook een nieuw stadion en 2 profclubs in overijssel is meer dan genoeg lijkt mij en bespaart heel veel geld voor Almelo en deventer

10 april 2014 om 22:59

Idd alles eerlijk verdelen en dan bepaal jij voor welke club de mensen moeten zijn... Kansloos man! De KNVB houdt als de beste haar leden in de gaten dus laat go ahead lekker met geld smijten. Die hebben de boekhouding prima op orde. Dit verdienen ze want is een mooie club! Zal de gemeente ook zeggen..

23 mei 2014 om 11:32

Gelijk maar even NEC en Vitesse samenvoegen

Wat je zegt is waar, het is totaal niet nodig om deze twee stabiel, mooie clubs samen te voegen. Bij ons in brabant is misschien een ander verhaal. Wij hebben (gekeken naar die inwoners aantallen) veel profclubs. Hierdoor zitten weinig stadion vol.

23 mei 2014 om 12:53

Tja, dan kunnen we ook wel Sparta, Excelsior en Feyenoord samenvoegen. En AZ, Ajax, Telstar en Volendam. En nu we toch bezig zijn, misschien is het wel slim om Heerenveen, Groningen en Cambuur bij elkaar te brengen. Top idee!

Voor de mensen die het niet begrijpen, ja ik ben sarcastisch.

23 mei 2014 om 13:38

Caddy is een Zwollenaar en probeert zo GAE fans te stangen. Beter maar niet reageren, krijgt thuis denk ik niet zoveel aandacht.

23 mei 2014 om 15:56

Ah, een trol dus. Mijn excuses, niet gezien

@ Caddy

Jij snapt t echt niet...gae en Zwolle samen is onmogelijk....als je dat niet begrijpt, en kunt inschatten, heb jij niks op een voetbalsite te zoeken.

Prima dat ze willen gaan uitbreiden, wil je als club groeien dan is het uitbreiden van het stadion een logische zet. De mensen die zeggen dat ze het nooit vol gaan krijgen: waarom dan niet? Ik neem aan dat GAE niet over een nacht ijs is gegaan en een onderzoeksbureau in de hand genomen heeft om een onderzoek naar het animo te doen. Daarnaast zal er ook echt wel gekeken zijn naar o.a. de wachtrij voor seizoenskaarten en dergelijke.

23 mei 2014 om 12:11

Omdat het alleen tegen Ajax, Heerenveen, Twente en AZ uitverkocht was misschien?
Dus zelfs tegen de topclubs Feyenoord en PSV was het niet uitverkocht, sterker nog, zelfs de derby tegen PEC was niet uitverkocht.

23 mei 2014 om 12:29

Eagles niet uitverkocht? Haha, grapje zeker? Het is namelijk al uitverkocht met enkel seizoenskaarten. Daarnaast is er ook nog een wachtlijst met 2000/3000 mensen

23 mei 2014 om 12:37

Volgens mij is het zo dat je nu een x aantal plaatsen hebt voor seizoenskaarthouders en een x aantal plaatsen hebt voor de vrije verkoop. De plaatsen voor seizoenskaarthouders zijn allemaal al vergeven en met de uitbreiding komen er hiervoor extra plaatsen beschikbaar. Je moet als club altijd ruimte houden voor 'dagjes mensen'. Daar zitten wellicht toekomstige seizoenskaarthouders tussen.

23 mei 2014 om 12:41

De toeschouwersaantallen die ik kan vinden geven Wandering anders gewoon gelijk hoor?

23 mei 2014 om 12:53

@ Sebwoert,

Die getallen verzin ik echt niet zelf hoor, zal mij toch worst wezen of een wedstrijd wel of niet uitverkocht is.
Tegen PEC 7.731 betalende bezoekers, 207 minder als er in kunnen, tegen Feyenoord 7.681 betalende bezoekers, 257 minder als er in kunnen. Tegen PSV 7.898 betalende bezoekers, 40 minder als er in kunnen. tegen ADO 6.855 betalende bezoekers, bijna 1100 minder als er in kunnen.
Ff voor het beeld er kunnen dus 7938 bezoekers in de Adelaarshorst.

Edit gemiddeld zaten er 7.606 betalende bezoekers in de Adelaarshorst, 302 minder als er in kunnen.

23 mei 2014 om 13:22

@ wandering
Alle wedstrijden waren uitverkocht voor fans van de thuisclub. De delta zit hem in een aantal redenen:
- niet alle bezoekende verenigingen hebben alle kaarten afgenomen
- de stadioncapaciteit is in de loop van het jaar uitgebreid (gefaseerd aantal stoelen verwijderd voor meer staanplaatsen en een extra rij stoelen toegevoegd)
- niet alle gereserveerde kaarten zijn afgehaald en deze kan men niet opnieuw aanbieden

23 mei 2014 om 13:30

Ik voel zelden de behoefte om te reageren, maar hier is toch echt sprake van het onjuist interpreteren van de cijfers. Iedere thuiswedstrijd van Go Ahead was er geen kaartje meer beschikbaar voor fans van Go Ahead. Dat het stadion niet iedere wedstrijd vol was, kwam doordat niet alle seizoenkaarthouders aanwezig waren (heb ik mezelf ook één keer schuldig aan gemaakt) óf doordat het uitvak niet helemaal vol was.

23 mei 2014 om 13:31

Het stadion is lopende het seizoen uitgebreid met 1200 plaatsen. Tegen ADO konden er iets meer dan 6800 in en tegen Roda meer dan 8000. Daardoor lijkt het alsof het stadion niet altijd was uitverkocht.

23 mei 2014 om 13:44

Wat dacht je er van dat het uitvak niet altijd vol zat? Bovendien zijn er elke wedstrijd wel seizoenskaarthouders die niet kunnen. En tegen ADO Den Haag was de capaciteit nog maar 7000 en na die wedstrijd zijn er extra staplaatsen gecreëerd.

23 mei 2014 om 14:21

Het uitvak niet vol bij Feyenoord, PSV en PEC dat geloof jezelf toch niet, het uitvak is bij Go Ahead heeft een heel klein uitvak, iets van 400 plaatsen, de meeste clubs nemen die wel mee hoor

23 mei 2014 om 15:05

Klopt heb je gelijk in. Al had PSV maar 250 supporters mee naar Deventer. Maar dan blijft het er bij dat het stadion nooit helemaal vol kan zitten omdat niet iedereen elke wedstrijd kan, ook is er een vak(je) waar geen mensen mogen zitten in verband met veiligheidsoverwegingen.

Ik denk trouwens dat bij geen enkele club het stadion 100% vol zit.

23 mei 2014 om 15:18

Nope, Van alle beschikbare kaarten werden er door de Nederlandse clubs dit seizoen gemiddeld 87,2 procent verkocht. FC Twente staat in dit lijstje bovenaan met 98,6 procent, terwijl Roda JC ook hier stijf onderaan staat met 67,9 procent.

Go Ahead heeft een bezettingsgraad van 94,9% en staat procentueel gezien op plek 7 qua bezettingsgraad

24 mei 2014 om 01:20

GAE is 1 van de weinige die de juiste toeschouwersaantallen registreert en doorgeeft. Niet zoals vele andere clubs die seizoenkaarthouders die niet naar wedstrijden kunnen en gaan wel meetellen in het toeschouwersaantallen. De capaciteit in de eerste seizoenshelft was een stuk lager dan de tweede seizoenshelft. Zelfs in de eerste seizoenshelft is de capaciteit tussentijds nog verhoogd. Vandaar dat GAE maar op plaats 7 staat. Jij gelooft toch zelf zeker niet dat Ajax een hogere bezettingsgraad heeft dan Gae?

Als je feiten wil gebruiken, gebruik dan de juiste feiten en ga niet van zo'n loos onderzoek en eigen aannames uit.

24 mei 2014 om 10:35

En dan heb jij het over juiste feiten, bijna alle clubs gaan sinds het scannen van je (seizoens)kaart verplicht is van de juiste aantallen uit.
Bij Twente bijvoorbeeld gebeurt dit al jaren.
Dus hoe jij erbij komt dat Go Ahead hierin een uitzondering is is mij echt een raadsel.

En dan begin je over aannames etc.
Lijkt mij handiger dat je eerst iets controleert in plaats van zomaar aanneemt en het hier als feit presenteert.

De cijfers zijn geen loos onderzoek, maar de officiële cijfers zoals alle eredivisie clubs die doorgeven aan de Knvb en zijn overal terug te vinden.

24 mei 2014 om 13:25

Ik zeg ook niet dat GAE in het scannen een uitzondering is! Jij bent wel heel naïef om te denken dat de juiste scangegevens ook daadwerkelijk naar buiten gebracht worden. Ik zal je 2 voorbeelden noemen. In de uitwedstrijd tegen Ajax zouden er rond de 48.500 toeschouwers zijn geweest en dat zat er bij lange na niet. Schattingen van Ajaxsupporters zijn rond de 35.000. Tegen FC Groningen zouden er bijna 19.000 toeschuwers zijn. Dat zat er ook bij lange na niet. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zo kan ik de bezettingsgraad ook wel kunstmatig hoog houden. GAE geeft de exacte aantallen door die door de scantourniquets geregistreed worden. Zowel seizoenkaarten als de losse kaarten

Dat niet de juiste gegevens verstrekt worden zijn geen aanames van mij, maar feiten. Ik weet toch zelf ook wel wat er rond mijn club gebeurt. Jij kent blijkbaar de situatie rond de Adelaarshorst niet eens.

Het is inderdaad een loos onderzoek, want naast dat niet realistische cijfers gebruikt worden of doorgegeven zijn, is ook geen rekening gehouden met de lagere capaciteit die de Adelaarshorst in de eerste seizoenshelft had.

24 mei 2014 om 13:39

Oké is goed, iedereen liegt over de cijfers behalve Go Ahead, zo goed?

25 mei 2014 om 23:04

Blijkbaar gaat het lezen je niet goed af. Valt niet mee hè je ongelijk toe te geven? Je reactie zegt genoeg! Misschien de volgende keer niet zo blind staren op de cijfertjes en iets verder kijken dan je neus lang is.

26 mei 2014 om 10:15

Cijfers liegen nooit, mensen liegen, de officieel naar buiten gebrachte cijfers neem ik serieuzer dan een subjectieve Go Ahead supporter.

26 mei 2014 om 22:50

Hahaha. Nu wordt die helemaal mooi! Heeft niets met mijn subjectiviteit te maken. Kijk de door mij genoemde wedstrijden maar terug. Als je dan nog bij je standpunt blijft wordt het hoog tijd hulp in te schakelen.

Klopt, de mensen die deze onjuiste cijfers naar buiten gebracht hebben liegen. Vooral denken dat alle cijfers die naar buiten gebracht worden de juiste zijn. Over naïviteit gesproken.

Zou mooi zijn als De Adelaarshorst straks uitgebreid wordt. Vraag me alleen af, als GAE straks zou degraderen, kunnen ze dan die lening afbetalen? Je hebt niks aan een heel groot stadion met straks drieduizend man erin in de JL.

23 mei 2014 om 11:58

Er zal ongetwijfeld een aflossingsplan op tafel liggen waarin ook rekening gehouden wordt met eventuele degradatie. Zou enorm naïef zijn als dit buiten beschouwing gelaten is. De gemeente kan het zich in deze tijd niet meer veroorloven onverantwoord met geld om te gaan.

De lening is Jupiler league proof. Eagles heeft het zo geregeld dat ook bij een eventuele degradatie de lening af betaald kan worden.

Leuk al die reacties van tegenstanders die niet op de hoogte, maar wel direct tegen zijn.

Even een paar puntjes die ik ak voorbij zag komen.

Staatssteun: Nee dat is het niet.

Belastinggeld: Nee ook dat niet, de gemeente leent dit alsnog van de bank.

En het belangrijkste, wat als het minder gaat.

Go Ahead is financieel al jaren lang een van de gezondste clubs. Er is een streng beleid. Ze hebben weinig geld, maar staan er wel goed voor. Dat is al een belangrijk punt.

Toch zijn de resultaten ook afhankelijk voor hoe het financieel gaat.

Vandaar ook, dat een onafhankelijk bureau een onderzoek heeft gedaan. Er is rekening gehouden met eventuele boetes, mindering in bezoekers en heel veel andere scenario's, ook met degradatie.

Op alle vlakken zou de club dan alsnog in staat zijn af te lossen.

Het kan dus bijna niet mis gaan. Helemaal uitsluiten kan nooit. Maar piet van de viswinkel kan ook nooit 100 procent garanderen dat ie zijn lening bij de bank terugbetaald.

Er zit altijd een risico aan vast, maar het is al met al een verstandige en weloverwogen beslissing, waarbij de gemeente Deventer alle risicos goed in kaart heeft gebracht en op basis van de goede financiele positie van Go Ahead zijn de risico's laag en verdiend de gemeente er aan.

In mijn optiek heeft de gemeente dan ook juist goed gehandeld door niet overhaast te beslissen maar eerst degelijk onderzoek te doen.

Overigens is de lening nog niet zeker. De gemeenteraad moet er nog mee instemmen. Wss is er een meerderheid maar zeg nooit-nooit!

23 mei 2014 om 12:17

Helemaal juist Nickos94, een goed overwogen besluit met minimale risico en een win-win situatie.

Daarnaast is het plan om de verbouwing in 2 fasen uit te voeren. De eerste verbouwing begint direct na het seizoen 2014/2015 en is die 6 miljoen nodig. Hoofdtribune wordt opnieuw gebouwd met extra business seats en de kleinste tribune achter een goal wordt ook totaal opnieuw gebouwd.

Fase twee zal dan in 2017 van start moeten gaan waarbij de overige tribunes opnieuw worden gebouwd. Tegen die tijd zal gemeente opnieuw in gesprek gaan met GAE over tweede deel lening van 5,8 miljoen.

Uiteindelijk doel is capaciteit uitbreiding van 8000 naar 12000 toeschouwers en verdubbeling van business seats.

Kowet is "rising" en ben trots om supporter te zijn.

GAE zal prima die rente kunnen ophoesten, maar als je in bijna 10 jaar tijd nog maar 8 ton bij elkaar gespaard hebt; hoe wil je dan ooit 11 miljoen gaan aflossen?

23 mei 2014 om 12:19

in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst he ;-)

23 mei 2014 om 13:36

Precies. Eén jaar leuk meedoen in de Eredivisie is geen garantie dat je er dit jaar niet keihard weer uitvliegt!

23 mei 2014 om 13:41

Dat geldt ook voor Cambuur.

23 mei 2014 om 13:28

De bedoeling is dat de sponsorgelden groter worden. Hiervan zal dus een gedeelte gebruikt worden om de schulden af te betalen.

23 mei 2014 om 17:23

Je kunt natuurlijk ook altijd meer aflossen. Als de inkomsten flink gaan groeien dan gaat dit denk ik ook wel gebeuren.

Ik vind het belachelijk dat in deze tijden van crisis een gemeente zoveel geld in een betaald voetbalclub wil steken. Volgend jaar krijgen de gemeenten er taken bij die de rijksoverheid gaat afstoten. Ze moeten de taken gaan uitvoeren, maar krijgen er nauwelijks extra geld voor. Gemeenten hebben nog nauwelijks idee hoe ze dat moet aanpakken.

En nee, dit heeft niets te maken met het feit dat ik voor PEC ben.

Zelfs als een bank het kan lenen, moet je dat niet willen. Dat is namelijk precies het punt waar het meeste mis kan gaan en waar ook het beginsel van de, financiële, problemen ligt bij Roda met als resultaat een torenhoge schuld en geen eigen stadion meer.

Gemeente is een veel betrouwbaardere partner. Geen enkele eredivisieclub heeft tegenwoordig nog een eigen stadion. Zelfs de volgens mij financieel sterkste club, Ajax?, niet.

lekker gemeente Deventer eindelijk stemmen ze weer een voor!

Lekker Eagles!! En opstomen naar de middenmoot van de Ere!!! Zonder Chinezen graag en dergelijke!! Top!

25 juni 2014 om 21:39

Blij voor mijn club! Nu stadion uitbreiden en uitgroeien tot stabiele middenmoter. Mooie tijden voor de altijd fanatieke Eaglesfans

De nederlandse clubs leven van het eentreegeld wat de bezoekers betalen. Een groter en nieuwer stadion zorgt ervoor dat er meer mensen komen, dus meer geld

25 juni 2014 om 23:34

Beste man wat lul je nu. Jij met je seizoenkaartje doet er minstens 20 jaar over om evenveel aan je club te geven tov een business seat á € 3000 per stoel per seizoen. Hoezo leven de Nederlandse clubs van het entre geld! Nederlandse clubs worden op de been gehouden door de sponsoren en leden van de businessclub, niet door de fans die € 150 voor zijn seizoenkaart betaald.

Eagles goed bezig, verantwoord met geld gaan. Geen Roda en NEC praktijken door een veel te dure directie en spelersgroep. Nu nog een aantal leuke gemotiveerde spelers er bij en het komt allemaal goed.

26 juni 2014 om 19:37

Mee eens. Financieel gezonde club al jaren lang, dat zal een van de belabgrijkste redenen zijn geweest voor het akkoord.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren