Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Niemand hoeft te vrezen voor de gezondheid van Twente, die is niet in gevaar'

Laatste update:

FC Twente is door de licentiecommissie van de KNVB ingedeeld in de zogenaamde 'categorie 1', wat betekent dat de Tukkers onder verscherpt toezicht van de bond staan. Toch trokken de Tukkers deze week een paar miljoen euro uit voor de komst van Hakim Ziyech en eerder werden Kamohelo Mokotjo en Kasper Kusk al gekocht. Sommigen zetten daar hun vraagtekens bij.

/

Dat is volgens Joop Munsterman, de voorzitter van FC Twente, onterecht: hij benadrukt dat de transferinkomsten van Dusan Tadic en Quincy Promes, en in een eerder stadium de termijnvergoedingen van Luuk de Jong en Ola John, de vervangingsinvesteringen van Kusk, Mokotjo en Ziyech ruimschoots overtreffen. "Niemand hoeft te vrezen voor de gezondheid van Twente, die is niet in gevaar", zegt Munsterman in het Algemeen Dagblad.

De voorzitter hoopt dat Twente volgend jaar terugkeert in de 'veilige' categorie 2: "We zijn hard bezig van FC Twente een club te maken die structureel in de top vijf van de Eredivisie mee kan blijven doen", zegt Munsterman.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Twente zit ook niet in categorie 1 door financieel wanbeleid ofzo. Ze hebben het stadion vergroot en volledig in eigen beheer. Daardoor is de schuld opgelopen, maar daar staat waarde tegenover. Bij bijna iedere club is het stadion van de gemeente en betaald de gemeente ook de verbouwingen. Schuldenlast/hypotheek is al met zoveel geld omlaag gehaald en is alweer op een acceptabel niveau.

Oke, misschien een jaartje categorie 1. Maar Twente gaat door de extra inkomsten uit het stadion straks profiteren. Het is nu even zwaar maar we gaan er erg sterk uitkomen. Daar ben ik van overtuigd.


20 augustus 2014 om 08:19

Dream on. Door het binnen halen van een derde partij heeft twente zijn grootste inkomens bron verkwanseld. Van het transfer geld moeten ze nu de helft afstaan. Denk je nu echt dat Promes weg wilde naar Rusland? Hij moest verkocht worden omdat twente het geld nodig heeft. En velen zullen volgen.

20 augustus 2014 om 08:25

@ Eagle75: Die derde partij, Doyen, is alleen gebruikt voor een vooraf besproken vijftal spelers. In het artikel van het AD geeft Munsterman ook aan dat de aankopen van Kusk, Mokotjo en Ziyech zijn gerealiseerd zonder financiering van Doyen.

Doyen was een tijdelijke financier voor versterking van de liquiditeit, geen structurele langjarige partner zoals Doyen dat is bij diverse Spaanse en Portugese clubs.

Promes werd verkocht omdat er een belachelijk hoge transfersom en dito salaris werd geboden door Spartak Moskou. Dat konden Twente én Promes niet weigeren.

20 augustus 2014 om 08:47

Inderdaad, Doyen is gebruikt om op korte termijn 5 miljoen te krijgen. Tadic en Promes zijn in de deal meegenomen. Volgens mij heeft Doyen allen in die 17 jarige Ould-Chick nog een belang van 5%.

En wat denk je nu zelf? Dat als Promes niet naar Rusland wou, dat je hem dan kon dwingen om wel te gaan?. Hij zag zelf de dollartekens en ja, dat kwam Twente wel goed uit. Maar een speler dwingen om te gaan dat is onmogelijk.

20 augustus 2014 om 08:56

Niet in Ould Chikh, maar wel in Ebecilio, Eghan en Castaignos.

20 augustus 2014 om 09:51

@eagle: Bij lange na niet de helft gaat naar Doyen, maar zo'n 10%. En tja, als je zo'n goed bod krijgt voor een speler met 1 jaar eredivisie ervaring snap ik het wel. Promes en z'n zaakwaarnemer hadden de deal echt wel kunnen tegenhouden als hij per sé had willen blijven en Twente had Promes dan echt niet op de bank gezet.

20 augustus 2014 om 09:54

@ Malloot: Het grote verschil is dat op het daadwerkelijke moment van de indeling in cat1(in april 2014, gebaseerd op de info uit de jaarrekening 2012-2013), Twente de financiën alweer zover had geherstructureerd, dat ze alweer voldeden aan de eisen voor cat2.

Nu moet Twente wel elke uitgave boven de 50.000 euro voorleggen aan de Knvb, maar zit er steeds een goede onderbouwing bij waarom deze gedaan kan worden. De Knvb rest dan niets anders dan het benodigde stempeltje te zetten en de goedkeuring te geven.

Die hele indeling in cat1 op basis van een meningsverschil omtrent een boekdatum blijkt gewoon een wassen neus.

20 augustus 2014 om 09:59

// Die hele indeling in cat1 op basis van een meningsverschil omtrent een boekdatum blijkt gewoon een wassen neus. \\

Net als dat geneuzel dat FC Twente vanuit categorie III zou zijn gedegradeerd omdat er transferinkomsten net na balansdatum waren binnengekomen.

@ eagle35

Over het financiële verleden van jouw club zullen we het dan maar even niet hebben.

20 augustus 2014 om 10:06

@ Malloot: Gelukkig zat jij toen aan taven bij de licentiecommissie toen die beslissing genomen werd.

1 zo'n boeking(de late betaling van een termijn door Benfica van € 3 mln) heeft gevolgen voor een hele stapel indicatoren in het licentieproces.

Hoeveel verenigingen laten een sponsor wel niet even een bedrag op tijd bijstorten, om dat een maand later weer terug te betalen, allemaal voor een goede categorie-indeling?

PS: Draagt Zwolle in het vervolg wel netjes op tijd de belasting af, zodat ze geen boetes krijgen voor het verzuimen van het melden hiervan bij de Knvb?

20 augustus 2014 om 10:25

@ Therock11

Zo'n late ontvangst heeft uiteraard gevolgen, maar daarmee komt je nog zomaar niet in een lagere categorie terecht. Dat gaat namelijk over twee meetpunten voordat zo'n degradatie definitief is. Bovendien is er bij FC Twente een grote reorganisatie aan de gang, dat geeft aan dat er toch iets meer aan de hand is.

Er zijn inderdaad clubs (oa Fortuna Sittard) geweest die zo'n truc hebben uitgehaald door even geld te laten storten, maar uiteindelijk verbloem je daarmee de financiële ellende niet en houdt je je als club vooral jezelf voor de gek.

Ps.: Die voorzitter van jouw club kan misschien van die van mij wel wat leren over openheid, in plaats van vage verhalen te verkondigen.

20 augustus 2014 om 11:43

@Malloot: Die twee meetmomenten zijn nodig om cat1 te verlaten. 1 is genoeg om erin te komen.

20 augustus 2014 om 11:43

doyen krijg 10 procent en Promes had gewoon nee kunnen zeggen.bovendien zou de knvb nooit toestemming geven voor de transfer van Ziyech als de financiële toestand van Twente zo slecht was als jij hier beweerd.

20 augustus 2014 om 12:26

Voor Tadic was het 10%, voor Promes ongeveer 20%

20 augustus 2014 om 13:29

@eagle

Snap dat de wens de vader van de gedachte is maar verdiep is in een onderwerp voordat je deze totale onzin uitkraamt

20 augustus 2014 om 15:02

Ja zullen we dat doen? wij zitten al jaren in de beste categorie

20 augustus 2014 om 15:06

jaa haha moet jij ook zeggen pec bestaat nu 20 jaar

20 augustus 2014 om 19:03

@Malloot. Die club zat in het verleden krap ja maar is nu al jaren lang gezond. (Cat 3.) te bedenken dat de club van Malloot net een boete heeft gehad wegens financiele ongeregeldheden mbt belasting etc. ? Dus over wie kan je nu klagen?

20 augustus 2014 om 20:54

Niet helemaal correct: het stadion is verbouwd met een lening van de gemeente Enschede (de eerste verbouwing) en het stadion is onderpand voor die lening. Het stadion heeft daardoor dus eigenlijk dus geen waarde, omdat FC Twente er geen hypotheek over kan aanvragen (want het onderpand is al vergeven aan de gemeente Enschede) en FC Twente kan het stadion ook niet verkopen zonder toestemming van de gemeente Enschede en zonder eerst de lening te voldoen

Ik ben er ook wel van overtuigd dat FC Twente weer terug komt zolang ze maar weer gezond beleid voeren (wat ze de afgelopen tijd niet hebben gedaan, want anders kom je niet in categorie 1 terecht). Maar dat de gezondheid van FC Twente niet in gevaar is, vind ik wel wat kort door de bocht van Munsterman: categorie 1 betekend namelijk dat de onafhankelijke financiële toezichtscommissie van de Knvb heeft geoordeeld dat dat namelijk wél het gevaar is, want dat betekend het als je in categorie 1 komt en daarmee ook onder curatele van de Knvb komt.

Munsterman is nogal zeer sterk in (veel te) positieve verhaaltjes te vertellen die regelmatig niet geheel de waarheid zijn.

Dat rekensommetje had de AD ook zelf kunnen maken. Bovenop de door Joop Munsterman genoemde inkomsten komt nu ook de laatste (vervroegde) betalingstermijn voor Fer binnen met naar verluid ook nog eens een bonus. Volgens diverse media gaat het om een totaalbedrag van 3 miljoen euro. Twente kan weer loshoesten.

In hetzelfde interview zegt Munsterman ook dat de transfers tot stand zijn gekomen zonder de inmenging van Doyen. Dat vind ik persoonlijk nog veel belangrijker. Doyen bedankt voor de liquide middelen toen het direct nodig was, maar we hebben er de prijs voor betaald. Ik verwacht dat ze zeker 8 mln terugkrijgen binnen 2 jaar na een investering van 5 mln. Goed voor hun, maar nu is het tijd voor Twente om zelf de broek weer op te houden.

Ik heb begrepen dat volgens de laatste berekkeningen binnen FC Twente, ze bij de eerst komende categorie bepaling alweer in categorie 2 zullen zitten. Volgens mij wordt dat ergens rond eind september weer bekend gemaakt. Als je kijkt wat er de afgelopen jaren al is afbetaald aan de hyptheek van het stadion ziet de toekomst er zelfs weer heel rooskleurig uit. Als je kijkt wat bepaalde clubs moeten betalen aan huur voor gebruik van het stadion (ajax, Feyenoord, Vitesse) is het voor FC Twente heel anders met een stadion in eigen beheer die over een jaar of 5 a 10 zelfs helemaal afbetaald zal zijn. Bovendien zijn alle inkomsten van drank en eten ook voor Fc Twente zelf. Ook willen ze meer concerten gaan geven zoals met Ilse de Lange wat FC Twente ook bijna een miljoen per keer oplevert. Bovendien staat er op het veld met spelers zoals Ziyech, Mokotjo, Gutierrez, Bilal Ould-Chikh, Ebecillo en Kusk ook genoeg op het veld wat in de toekomst ook nog eens leuke bedragen op kunnen gaan leveren. Nee als FC Twente geen absurde gekke dingen meer gaat doen met salarissen voor bepaalde spelers ziet de toekomst er echt wel goed uit. Het zou alleen ook nog heel erg fantastisch zijn als voor 1 september er afscheid genomen kan gaan worden van Bengtsson met zijn salaris en hopelijk Castaignos met zijn salaris en zijn tekort aan voetbal kwaliteiten.

20 augustus 2014 om 08:27

Ik hoop persoonlijk ook op een vertrek van Bengtsson, vooral omdat er goede verhalen rondgaan over Anderson. Daarnaast kunnen we nog wel een nieuwe rechtsback gebruiken zodat Martina met Lachman een centrum kan vormen, met Bjelland en Anderson als backup.

Castaignos verdient van mij nog wel een kans, ik kan ook zo snel niet een goede vervanger bedenken. Misschien Makienok, maar rond die jongen is het ook al 2 jaar stil, geen enkele andere club is voor hem in de markt, wat misschien ook wat zegt over zijn kwaliteiten.

20 augustus 2014 om 08:54

@lawless

Wat betreft Andersen, die jongen is echt goed! Ik heb hem meerdere malen aan het werk gezien, en afgelopen Maandag zag ik hem na lange tijd weer eens voetballen, ditmaal tegen Helmond Sport. Heerlijke verdediger! Hij is vrij lang, wint in de lucht bijna ieder duel, heeft nauwelijks overtredingen nodig, en is onwijs slim. Hij straalt zoveel rust uit, echt zou op den duur met Peet Bijen een mooi koppel kunnen gaan vormen. Andersen moet fysiek alleen nog wel wat sterker worden naar mijn idee, dit wat Peet ook zou moeten worden.

Zou toch mooi zijn? Ter Avest - Andersen - Bijen - De Wit

Ter Avest is een heel groot talent, Andersen net zo. Bijen naar mijn idee ook, al zou hij zich nog wel wat meer moeten ontwikkelen. Over de Wit hoor ik hele goede verhalen (heb hem zelf nog niet zien spelen) Zou een mooie verdediging kunnen worden over een jaar of 2/3.

On:

Nu Fer een transfer gaat maken, Tioté misschien nog vertrekt naar Arsenal en Guidetti misschien een contract tekent bij Feyenoord komen er weer een aantal miljoenen binnen. Nu Bengtsson, Cabral en Schilder nog verkopen, en er komen nog wat meer geld binnen. Ik zie het allemaal niet zo slecht in. Ik verwacht dat Twente volgend seizoen 'gewoon' in categorie 2 zit. Hopelijk weet Twente gewoon ieder jaar top 5 te spelen.

21 augustus 2014 om 00:13

Is dat familie van Bertil ter Avest?

20 augustus 2014 om 09:21

Wst betaald feyenoord dan aan huur? Stadion is in eigen beheer

20 augustus 2014 om 12:00

Feyenoord heeft de huur van het Stadion Feijenoord, beter bekend als De Kuip, alvast opgezegd per 2018. De Rotterdamse volksclub wil graag een nieuwe thuishaven gaan betrekken en is contractueel verplicht de huur van De Kuip vijf jaar van tevoren vast op te zeggen. Dat is nu dus vast gebeurd, bevestigt directeur Jan van Merwijk van het stadion.
De Kuip werd 75 jaar geleden geopend en biedt momenteel plaats aan dik 51.000 toeschouwers. Feyenoord werkt echter al zeven jaar aan plannen voor een nieuw onderkomen en hoopt dat in 2017 of 2018 af te zullen hebben. Het nieuwe stadion komt te staan op de plek waar nu Varkenoord staat. De gemeente Rotterdam moet zich nog uitspreken over een nieuw stadion, benadrukt RTV Rijnmond.
In gesprek met het Algemeen Dagblad geeft Feyenoord-woordvoerder Raymond Salomon aan dat de huur nu is opgezegd zodat de club zijn handen vrij heeft. “dat is heel normaal. Als we niks hadden gedaan, dan zou de huur ná die datum doorlopen”, zegt hij.

20 augustus 2014 om 20:59

Feyenoord heeft het stadion helemaal niet in eigen beheer.
Het stadion is eigendom van een "stadion Feijenoord N.v.", waarvan amateurvereniging Feijenoord de eigenaar is en dus niet de betaald voetbalorganisatie Feyenoord. Dat zijn twee geheel eigen verenigingen met eigen statuten en een eigen bestuur. Het zijn dus niet alleen verschillende verenigingen volgens de Knvb, maar ook in juridische zin.

21 augustus 2014 om 15:46

feyenoord en sportclub feyenoord en stadion feyenoord zijn sinds een tijdje 1 op papier heeft idd sportclub feyenoord meer belang in het stadion. maar is feyenoord weer eigenaar van varkenoord. hoe dat allemaal precies en dat geregeld is weet ik niet, maar deze 3 zitten allemaal bij elkaar.

Het blijft ploeteren voor FC Twente. Ze willen zo graag een topclub zijn. Dat wordt je niet door alleen te kopen maar ook op te leiden. Ziyech prima speler maar liep op die positie niet net een van de weinige jeugdige talenten ? Wanbeleid

20 augustus 2014 om 09:05

Zielige reactie. Mensen vragen zich af waar Twente de financiële mogelijkheden vandaan haalt om deze transferperiode slagvaardig te zijn. Dat staat los van de jeugdopleiding.

En ja, Eghan is een talentvolle speler voor de 10-positie, maar hij is fysiek nog niet klaar om die positie een heel seizoen in te vullen. Dan moet je dus naar andere oplossingen kijken. Dat is perfect gedaan door de aankoop van Ziyech.

20 augustus 2014 om 09:10

Ziyech is net zo oud als Eghan dus een kul-argument. Kopen om het kopen blijft het. Maar ieder zijn ding hoor. Fnuikend dat een jeugdopleiding van een andere club hofleverancier is voor de 1e 11.

20 augustus 2014 om 09:19

Hofleverancier ?! Dmv oude afspraken en door vriendjespolitiek worden zoveel mogelijk spelers uit de tradionele top 3 geselecteerd voor vertegenwoordige elftallen. Daarom kreeg promes ondanks zijn doelpuntenregen geen plek in de WK selectie. Evenals een Douglas en V Dijk. Daarom mocht castagnos niet mee naar het jeugd Ek , maar Hoesen en locadia wel. Geen V Dijk wel vd Hoorn etc.
Daarom is het zo knap dat twente voor zijn jeugdspelers zoveel geld krijgt ondanks dat ze dat podium niet of nauwelijks krijgen van de knvb.

20 augustus 2014 om 09:21

Calimero-gedrag? Je gaat Castaignos toch niet serieus bestempelen als een eigen jeugdproduct?

20 augustus 2014 om 09:27

Uhm ... nlstras2

Gekke vraag misschien,maar wat heeft het fysiek van eghan te maken met dat ie net zo oud is?? Weet nie hoor....het zou zelfs zo kunnen zijn dat iemand van 30 fysiek minder is dan iemand van 20...dus voor dat je iets een "kul-argument" noemt,moet je wel weten wat de betekenis of bedoeling van t argument is.
Dus je post mag je posten,is jou mening en is je goed recht,maar met je reactie kom je dan weer niet heel erg snugger over,waardoor ik persoonlijk je eerste post ook niet helemaal serieus kan nemen...maargoed ,dat ben ik

20 augustus 2014 om 09:32

Weet prima wat het woord fysiek betekent. Zoals jij het verschil tussen jou en jouw ook vast wel weet..... Punt is dat de ene jeugdspeler te kopen in plaats van de andere zonde is van je eigen jeugd. Wanneer mag Eghan spelen dan?

20 augustus 2014 om 09:36

Ik zeg nergens dat Luc een jeugdproduct van Twente is. Zelfs niet dat het een toptalent is, maar ik trek wel in twijfel dat in zeist een locadia en hoessen de voorkeur kregen boven hem.
Politiek....

20 augustus 2014 om 09:12

Twente heeft net promes uit eigen jeugd verkocht voor 15 M ! En daarvoor John voor 9-12 M ! Heel lang geleden dat een Nederlandse club zoveel geld kreeg voor eigen jeugd.

20 augustus 2014 om 09:19

Question : Hoeveel spelers leverde Fc Twente aan Oranje in Brazilie ? :-) Weinig toptalent dus

20 augustus 2014 om 09:29

Ajax en Feyenoord hebben ook een betere jeugdopleiding. Maar Twente roep net een paar jaar dat ze bij de top willen gaan horen. Een jeugdproduct duurt gewoon wat langer, die staan er niet in 2 jaar.

Kortom, het niveau van de eerste selectie gaat harder omhoog dan de jeugd. Als je dat wil vasthouden zul je inderdaad moeten kopen. Over 4-5 jaar, dan moeten de eerste jeugdspelers echt doorkomen.

20 augustus 2014 om 09:34

Promes en Douglas hadden bv niet misstaan in Brasil.
Maar nogmaals wegens oude afspraken en vriendjespolitiek geven ze liever de voorkeur aan spelers uit de tradionele top 3.

20 augustus 2014 om 09:38

Hoeveel spelers twente heeft geleverd aan oranje t afgelopen wk?!? Om precies te zijn 0. Weinig toptalent dus....idd,maar toch zijn wij r trots op dat wij "niet"toptalenten als ola john en promes uit eigen jeugd,voor serieuse bedragen hebben verkocht. T zijn er nog niet veel,maar ik blijf hopen dat r meer zullen volgen. Door de snelle groei van ons 1ste bleef de jeugd even goed achter,maar daar komt nu steeds meer aansluiting van,steeds meer talenten. T begin is er inmiddels en k hoop dat t nog meer en beter gaat worden met eigen jeugd,zoals elke nl-club graag zou willen

Ik hoop dat je question enigzins is beantwoord

20 augustus 2014 om 09:40

Haha het grote "randstad-complot" . Hebben PSV-ers ook lang last van gehad, komt goed

20 augustus 2014 om 09:43

Promes kwam uit de jeugd van haarlem en later ajax. Dus geen eigen jeugd product.

20 augustus 2014 om 09:51

Kwam vanuit de jeugd van Haarlem in de jeugd Twente. Dus uiteindelijk uit de jeugd van Twente. Is ook geen gekochte jeugdspeler, zoals sommige andere clubs veel doen.

20 augustus 2014 om 09:59

Hij was ouder dan 18 toen hij bij twente kwam. Dus meerderjarig en geen jeugd.

20 augustus 2014 om 10:13

Nee joh, kwam als minderjarige jeugdspeler bij twente.
Pas 2 jaar na zijn komst bij Twente tekende hij een opleidingscontract.

20 augustus 2014 om 11:03

2009. Dus 17 en geen 18 inderdaad en hij had toen al gedebuteerd in Haarlem 1. Maar ik vind dat als je spreekt over spelers uit Ghana, Peru, Denemarken enzovoort dit ook geen eigen jeugd kan noemen.

20 augustus 2014 om 09:20

We leiden ook wel op, maar nog lang niet zo veel als bv. een Ajax.
Dat heeft zeker ook tijd nodig.
Toch hebben we de laatste jaren steeds vaker een talent zoals Promes en John die we zelf opleiden. Het is alleen nog zo dat wij die niet lang vast kunnen houden op dit moment. Beide spelers hebben nauwelijks een heel jaar gespeeld en ze worden al weer weg gekaapt. Er komen zeker de komende paar jaar nog een behoorlijk aantal talenten aan die de zelfde status als Promes en John kunnen halen... Tijd kun je alleen niet kopen. Dus hou maar op met die sneue reacties als kopen om het kopen. Dat slaat helemaal nergens op. Wat je zelf (nog) niet hebt moet je dan maar kopen als je die mogelijkheid hebt. Ajax is blijkbaar niet goed in staat om een goede spits op te leiden, dus gaan zie die ook kopen. Nou en?

20 augustus 2014 om 09:29

Is ook niet erg, maar nog geen topclub dus. Misschien over een jaartje of 5. Dan zullen er ook geen complottheorieen worden bedacht dat Twente spelers niet geselecteerd worden. Het welbekende Calimero-denken

20 augustus 2014 om 09:40

Twente is een topclub met een top jeugdopleiding. Dat heeft de transfer van promes wel bewezen.
Subtop verkoopt geen eigenjeugd speler voor 15 M. Sterker nog, de traditionele top 3 ook al heel lang niet meer.

20 augustus 2014 om 09:42

Huiswerk niet gedaan?

20 augustus 2014 om 09:49

Haha, dat hele onderscheid in top of subtop is geheel subjectief en dus nutteloos. Daar zijn geen standaarden voor dus heeft het geen zin on enig onderscheid te maken.

20 augustus 2014 om 09:53

Promes kwam via haarlem en ajax pas bij twente. Hoezo eigen jeugd?

20 augustus 2014 om 09:55

@ J.staatsen

Het is ook maar net wat je definitie is van 'topclub'.

20 augustus 2014 om 10:20

@ malloot
Klopt. Daarom is kun je denk ik het best de cpm matrix er bij pakken ipv de mening van supporters.
Deze objectieve matrix, door een onafhankelijk burea in opdracht van alle ED clubs , berekent ieder jaar de 'grote' vd clubs. Twente staat de laatste jaren altijd in de top 3, bovenn feyenoord en ongeveer gelijk met psv. En dit is ook logisch gezien de prestaties, stadion, achterban, begroting , geschiedenis etc.

20 augustus 2014 om 12:37

Heb jij enig idee wat er met Calimero gedrag wordt bedoelt? Ik weenie hoor maar ik zie vaker mensen zeuren over hoe eeg Twente geen topclub is dan dat ik Twente supporters zie die zeggen dat we een topclub zijn. Is dat angst van de traditionele top3 of? Kan mij het nou schelen of ze in de top3 eindigen als wel of geen topclub. Voor mij is het altijd een topclub

20 augustus 2014 om 19:05

Oh ik was even vergeten dat je spelers pas eigen jeugd mag noemen als je ze zelf gebaard hebt. Wtf man.

20 augustus 2014 om 09:37

We zijn ook maar een provinciale subtopper. Wij zullen nooit opkunnen tegen het grootse PSV, Ajax en Feyenoord. Of voel je stiekem een hete adem in de nek? Twente is bezig met jeugd, maar dat heeft tijd nodig. Daarnaast is het achterland hier stukken minder bevolkt dan de randstad.

20 augustus 2014 om 09:41

Hete adem? Als ik supporter zou zijn van de top 3 mss. Het valt gewoon op als neutrale kijker

20 augustus 2014 om 09:47

Houd dan de namen Andersen, Ter Avest, Tanda, Van de Heyden, Bijen, Kwee, Ould Chikh, Tapia en De Wit maar in de gaten. Deze jongens zullen in 1 a 2 jaar wel doorbreken. Ik verwacht een mooie generatie.

20 augustus 2014 om 09:48

Nlstras2
Kijk...feyenoord moet nu eigenlijk wel aankopen doen,ajax eigenlijk ook...betekend dat dat deze twee clubs een heel erg slechte jeugdopleiding hebbben?!? Denk hier maar eens over na.
Als je miss over een jaar of 5 je posts en reacties hier weer zou lezen dat je dan denkt van...hm,wat kon ik toen toch domme dingen zeggen (althans,dat hoop ik voor je dat je dat tegen die tijd zo ziet,anders heb k t met je te doen)

20 augustus 2014 om 10:02

Als Twente doorgaat met kopen van andere jeugdige spelers zullen ze helaas nooit doorbreken

20 augustus 2014 om 10:04

Je hoort mij het beleid van Feyenoord en Ajax toch niet verdedigen? It's in the eye of the beholder....(google maar even)

20 augustus 2014 om 10:12

@jansen Joenite, dan moeten deze talentvolle spelers wel de kans krijgen om door te breken. Daarom is het in ieder geval een goede zaak dat spelers van Jong FC Twente wekelijks een proeve van bekwaamheid kunnen afleggen in de Eerste Divisie. Het streven van FC Twente moet er in ieder geval op gericht zijn om elk seizoen minimaal twee spelers vanuit de eigen jeugd te laten doorstromen naar het hoogste niveau. Ik hoop voor FC Twente dat Joop Munsterman zijn toezegging op dat gebied ook nakomt.

20 augustus 2014 om 11:05

Daar krijgen ze inderdaad volop de kans. Anders dan Ajax die gewoon de halve bank van het eerste op het veld zet. Daarnaast hebben Ould Chikh, Holscher en Tanda ook al wel minuten gemaakt in het eerste.

20 augustus 2014 om 12:40

Misschien moet je met je ongeveer 25 provocerende kinderlijke reacties lekker weer je nest induiken.
Wij zijn een goede subtopper ipv topclub. Who cares. Ik ga niet anders naar mn club kijken door Calimeros als jij.

20 augustus 2014 om 11:49

Joop geeft hier aan dat ze bij de top 5 willen horen en dat is de laatste jaren behoorlijk gelukt.hij beweert nergens dat Twente structureel kampioen gaat worden.tja en het begrip topclub wordt door iedereen anders ingevuld dus iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken of Twente een topclub is.ze staan op de Europese qoefficientenlijstvolgens mij op plaats 4 (na Ajax PSV en Az)als je het over Nederlandse clubs hebt .trouwens waarom noem je Twente een koopclub als Feyenoord ook Ziyech wilde kopen?de jeugdopleiding is inderdaad nog niet ALS die van Feyenoord en Ajax maar daar wordt aan gewerkt

Wat is het woord nog waard van meneer Münsterman? De firma list en bedrog.

20 augustus 2014 om 10:06

Het zal afgunst wel van je zijn, of jaloezie? Wie zal het zeggen.

Twente doet het hartstikke goed en bewijzen weer over handelsinzicht te beschikken. Iedere persoon die vindt dat Promes had moeten blijven verklaar ik voor gek. Noodzakelijke verkoop of niet, er is dik voor gebeurd.

Die deal met Doyen, ben er geen voorstander van maar het zal nodig zijn geweest.

Voor mij is Twente geen topclub. Daar hebben we er maar drie van. Twente voert daarna een lijst aan met oa Vitesse, Groningen, AZ, Heerenveen en Utrecht.

Boekhoudkundig zal de boel echt wel kloppen. Ik ken de club niet goed genoeg echter de Knvb zit er tegenwoordig kort op. Eventuele oplichting/fraude/dubbele boekhouding wordt wel ontdekt.

Persoonlijk baal ik als een stekker dat wij smaakmaker Ziyech aan Twente kwijt zijn geraakt. Maar ik snap het wel en hoe dat betaald is, daar lijkt me niets verdachts aan.

20 augustus 2014 om 10:20

Schvn, vaak steekt er inderdaad een gevoel van haat, afgunst en jaloezie achter een ongefundeerde en kritische reactie op een club of clubbestuurder. Complimenten voor je positieve en evenwichtige bijdrage. Zo kan het dus ook. Immers het laatste wat ik als buitenstaander zou doen is een clubbestuurder van list en bedrog te beschuldigen. Dan ben je namelijk wel heel diep gezonken. En van haatgevoelens vervuld.

20 augustus 2014 om 10:32

Mooie reactie en wars van afgunst. En je hebt gelijk Twente is inderdaad (nog) geen topclub, maar wel een club in opkomst. Wanneer Twente binnen 5 jaar nog een keer kampioen wordt, ieder seizoen meedoet voor de bovenste plaats en de reeds hoge begroting kan vasthouden dan heeft Nederland er een topclub bij. Europees kunnen ze de top 3 nooit benaderen maar dat heeft vooral te maken met de nieuwe internationale verhoudingen. Maar dat geldt ook voor Ajax, Feyenoord en Psv.

Beginnen we weer met de discussie wel of geen topclub? Onzin, want je kan er verschillende manieren voor bedenken om dit te bepalen waarbij enerzijds blijkt geen topclub te zijn en anderzijds wel. Feit is dat FCT een beleid voert wat hen langzamerhand structureel in de top moet krijgen. Dit gaat met vallen en opstaan op allerlei gebieden (financieel, opleiding, faciliteiten, organisatorisch etc).

Zolang met bij FCT lering trekt uit de fouten die men maakt, is men groeiende.

Begroting van Fc Twente was in seizoen 2004-2005 13.2 miljoen
Begroting van Fc Twente was in seizoen 2014-2015 45 miljoen

CPM-index (imago, populariteit en financiën)
# club CPM-punten
1. ajax 3.051
2. psv 2.533
3. FC Twente 2.424
4. feyenoord 2.192
5. AZ 2.068

Al het geld dat in de onderneming geïnvesteerd is
30 juni 2011 had FC Twente een totale passiva van 93.55 miljoen
30 juni 2012 had FC Twente een totale passiva van 105.55 miljoen
Cijfers voor 2013 nog niet op te vragen bij de Kvk

In vergelijking met concurrent Feijenoord
30 juni 2011 had Feijenoord een totale passiva van 20.6 miljoen
30 juni 2012 had Feijenoord een totale passiva van 15.5 miljoen
Cijfers voor 2013 nog niet op te vragen bij de Kvk

Netto omzet FC Twente is 53.4 miljoen
Netto omzet Feijenoord is 38.7 miljoen

Twente heeft een eigen stadion in beheer die voor 59.2 miljoen op de begroting staat. ( Inmiddels hoger ivm de uitbreidingen die hebben plaatsgevonden) Tevens heeft Twente de spelers ondergebracht in een ander Fonds ( kvk nummer 08089457 ) en niet op BV zoals Feijenoord dat heeft en andere clubs.
Een BVO weet aan de hand van de CPM index wat de gelden zijn die ze gaan ontvangen. Twente heeft die gelden "verkocht" aan een schuldeiser en dit mocht niet volgens de Knvb. In het bedrijfsleven is dit normaal. Zelfde dat Jantje van Pietje nog 10 euro krijgt als hij zijn salaris aan einde van de maand krijgt en Jantje zegt dat hij het aan Karel mag geven omdat hij nog een krat bier tegoed heeft.
Kortom komt het erop neer dat door de Cat1 indeling Twente in alle rust een vervolg heeft kunnen geven aan de meer jaren plannen zonder dat supporters gaan morren. Immers iedereen weet dat Twente niet veel kan en toch zijn met toppers als Kursk ( PSV ), Ziyech ( Feijenoord ) en Mokotjo ( Ajax in mindere mate ) aftroeft. Waar begonnen is met FC Twente in de steigers na de vuurwerkramp, kregen we Working on a Dream dat leidde naar het kampioenschap en nu met de herfinanciering van alle kosten en saneringen is het de kunst om financieel en sportief in de top mee te blijven draaien.

In Joop we trust

20 augustus 2014 om 17:05

Jouw berekeningen en vergelijkingen lijken heel redelijk, maar als je iets verder kijkt blijkt dat je de cijfers behoorlijk manipuleert.

Je laat de begrotingsgroei van FC Twente zien, zonder daarbij de kostengroei te noemen.
Dat is dus een nietszeggend getal. Een club met een omzet van 10 miljoen euro en 5 miljoen euro aan kosten is gezonder dan een club met een begroting van 100 miljoen euro en 110 miljoen euro aan kosten.

Je vergelijkt de totale passiva van van FC Twente en Feyenoord over de jaren 2011 en 2012, zonder daarbij de activa te benoemen. Dat is appels met peren vergelijken.

Als je de netto omzet vergelijkt, val je opeens terug op oudere cijfers. FC Twente heeft inmiddels een terugval gekend waar Feyenoord juist is gegroeid en Fc Twente op het gebied van netto omzet voorbij is gestreefd. Jouw mededeling dat de cijfers over 2013 nog niet zijn op te vragen is onjuist (maar dat weet je uiteraard zelf ook wel).

Maar dat is allemaal niet echt relevant, want dit artikel gaat over de financiële huishouding van FC Twente en niet over een vergelijking tussen FC Twente en Feyenoord.

laat ik me daarom richten op jouw laatste alinea:

Het is onzin om te stellen dat FC Twente de waarde van spelers in een ander fonds heeft ondergebracht en niet zoals Feyenoord (weer Feyenoord - wat heeft die club er mee te maken?) en andere clubs op de Bv.
Geen enkele club voert echter de waarde van spelers op in het jaarverslag (nee, ook Feyenoord niet), dus die opmerking raakt kant noch wal.

Verder beweer je dat de constructie die FC Twente heeft gehanteerd heel normaal is in het bedrijfsleven, maar alleen door de knvb is afgekeurd. Ook dat is niet juist.
FC Twente heeft 12 miljoen euro geleend voor de verbouwing van het trainingscomplex. Dit is ondergebracht in een achtergestelde lening, met een claim op toekomstige inkomsten als zekerheidsstelling.
Als je die lening niet in de jaarrekening wilt vermelden, omdat daar op dat moment nog geen betalingsverplichtingen op rusten, moet je het voorschot op toekomstige inkomsten daarvoor in de plaats vermelden (ook dat is namelijk een lening).
Als je de lening van 12 miljoen euro niet opvoert in de jaarrekening, maar de waardevermeerdering van het trainingscomplex van 12 miljoen euro wel, heb je een spookwaarde van 12 miljoen euro gecreëerd. Het is volkomen terecht dat de knvb daar niet mee akkoord is gegaan en het is zeker geen 'gangbare constructie'.

Het probleem bij FC Twente is vooral het feit dat Munsterman niet alleen de voorzitter is van FC Twente, maar ook voorzitter van de Raad van Commissarissen. Hij moet derhalve zijn eigen werk beoordelen en goedkeuren.
Dat is vragen om problemen. Niet alleen kunnen fouten daardoor onopgemerkt blijven, maar de kans op fraude (waar de gehanteerde constructie naar neigt) neemt ook enorm toe.

20 augustus 2014 om 17:35

@ Orwell: De gehanteerde constructie(extra tv-inkomsten over de komende 6 jaar alvast doorverkopen, zodat er een lening kan worden afgelost) heeft niets met fraude te maken.

Dat is het nergens op gebaseerde onderbuikgevoel, dat journalisten zonder financiële kennis hebben proberen te verkopen aan het publiek.

De constructie is overigens door de Knvb goedgekeurd, maar de boekdatum die Twente had gehanteerd, is door de Knvb overgeheveld naar een later boekjaar.

Het doorschuiven van de bewuste transactie heeft op veel indicatoren invloed gehad, waardoor de beoordeling van de Jaarrekening van het seizoen 2012-2013 erg negatief is uitgevallen. In seizoen 2013-2014 schieten die indicatoren weer in extremis de goede kant op, omdat die 12 mlijoen ineens wel overal mag worden bij geplust.

20 augustus 2014 om 17:56

Ben ik niet met je eens.

Als je aan de ene kant van je balans de waarde van je trainingsaccommodatie verhoogt met 12 miljoen euro, moet je aan de andere kant van de balans ook een tegenpost plaatsen.
Of je dat dan doet door de lening te vermelden of dat je het genomen voorschot op te ontvangen inkomsten vermeld maakt boekhoudkundig niet uit.
Plaats je geen tegenpost, dan ben je bezig om de waarde van het bedrijf FC Twente kunstmatig omhoog te stuwen, waardoor de balans in dit geval een winst weergeeft, terwijl je in werkelijkheid verlies hebt gedraaid.
Dat is ongeoorloofd en dus een vorm van fraude.

20 augustus 2014 om 19:24

Twente heeft een vordering verkocht voor 12 miljoen en met de opbrengst een achtergestelde lening versneld afgelost, deze transactie is als zodanig opgenomen in het jaarverslag en ook goedgekeurd door de Knvb.

Edit: Je hebt het over een lening voor en een waardevermeerdering van een trainingscomplex maar daar is helemaal geen lening voor afgesloten of waardevermeerdering toegepast. Dit betreft een achtergestelde lening uit 2008 die onderdeel uitmaakte van de totale hypotheek voor de aankoop en uitbouw van het stadion, deze is versneld afgelost met de 12 miljoen waarop de vordering op TV gelden verkocht is.

Ik snap dan ook niet precies welk punt je wilt maken. De discussie met de Knvb betrof de boekingsdatum, niet de transactie. Twente heeft de boeking moeten doorschuiven naar boekjaar 2013/14 terwijl de bijbehorende afschrijvingen wel zijn blijven staan, dat is de reden voor de (tijdelijke) indeling in categorie 1.

21 augustus 2014 om 15:23

Het is inderdaad een lening uit 2008, die Fc Twente vanaf 2014 moest gaan terugbetalen.
De waardevermeerdering (van stadion én trainingsaccommodatie) staat in de boeken en dus moet daar ook de wijze van financiering in vermeld worden.
Jij schrijft dat Twente de achterstallige lening versneld heeft afgelost, maar dat is niet zo.
Twente heeft de lening afgelost door de rechten op toekomstige inkomsten over te dragen aan de investeerders.
Ze hebben dus een voorschot genomen op nog te verkrijgen inkomsten en dat is op zichzelf ook een lening en moet dus in de boeken vermeld worden.
Dat de discussie met de knvb alleen maar zou gaan om de datum waarop dit geboekt mocht worden is dus niet waar.

Fc Twente heeft de constructie overigens toegepast om geld te genereren, omdat anders de salarissen niet meer betaald konden worden.

21 augustus 2014 om 21:12

Onjuist, Twente heeft een vordering verkocht en daarmee een lening versneld afgelost. Er is dus geen lening afgesloten, er waren wel degelijk echte inkomsten, er zijn geen toekomstige inkomsten geboekt. Dat alles is als zodanig ook opgenomen in het oorspronkelijke jaarverslag en goedgekeurd door de Knvb.

Nogmaals: De discussie ging over de boekdatum, niet over de constructie, niet veel later is de opbrengst van de verkoop van de vordering alsnog in de boeken opgenomen en wordt dus in het jaarverslag 2013/14 verantwoord.

Het geld is ook niet gebruikt om achterstallige salarissen te betalen, het is gelijk afgeboekt op de hypotheekschuld, er waren ook helemaal geen achterstallige salarissen.

Misschien moet jij je eerst eens in de materie verdiepen voordat je hier anderen gaat lopen verbeteren met zelfverzonnen onzin?

20 augustus 2014 om 21:14

Dat ranglijstje is erg mooi, maar waarop is dat gebaseerd?

Onderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy doet om de twee jaar onderzoek naar de merksterkte binnen de sport. Ze hebben net een nieuwe lijst gepubliceerd over de periode 2012-2014 en daarin staat FC Twente toch wel wat lager.

Het sterkste sportmerk is het Nederland elftal, vervolgens wordt de top-10 gecompleteerd door Eredivisieploegen. FC Twente is in dat lijstje sterk gedaald (en Ajax heeft Feyenoord van de troon gestoten als sterkste merk in de Eredivisie en is Vitesse de sterkste steiger).

Top-10 van sterkste merken onder de sportclubs en -ploegen (inclusief de positie in 2012)
01. Nederlands voetbalelftal (1)
02. Ajax (3)
03. Feyenoord (2)
04. PSV (6)
05. AZ (7)
06. FC Groningen (10)
07. Vitesse (11)
08. FC Twente (5)
09. FC Utrecht (9)
10. ADO Den Haag (13)

Dat onderzoeksbureau heeft gelet op 39 verschillende factoren, o.a.:
- spontane bekendheid
- merkkracht (=bekendheid, waardering en binding)
- persoonlijkheid (bestaat uit 16 factoren)
- prestatie (bestaat uit 16 factoren)
- bezoek/lidmaatschap
- intentie tot bezoek/lidmaatschap
- groeiverwachting

Joop Munsterman van WC-eend, beveelt precies FC Twente aan.

Altijd zie je hetzelfde wanneer een club er financieel gesproken er niet goed voor staat. De eigen supporters ontkennen of minimaliseren het allemaal. En de anderen die kennen er uiteraard niks van. " Moei u met uw eigen clubje!" of " Gij, gij daar, gij kunt niet eens een balans lezen!"

FC Twente zit niet zomaar in categorie 1. Maar ook dat wordt ontkent. Is maar door een akkefietje heet het dan. Komt wel goed.

De Knvb deelde de boetes uit voor het te laat inleveren van de jaarrekening 2012/2013 en het niet tijdig, onvolledig en onjuist informeren van de licentiecommissie, zegt de Nos.

Ach die Nos, die zijn toch tegen Twente? En die licentiecommissie kent er ook niks van.

In de oude verworpen jaarrekening had de club een winst, in de nieuwe plots een verlies van 8,7 miljoen.

Ach komt wel goed, even 1 speler verkopen en we vliegen weer. Juist ja.

Als je gaat kijken wat heren die hun stiel beheersen er over zeggen, dan is dat niet niks.

Hoofddocent accountancy Bob van den Brand:

" Volgens universitair hoofddocent accountancy Bob van den Brand komt het zelden voor dat een jaarrekening wordt afgekeurd. "ik ben ervan geschrokken. Het is een uitzonderlijke situatie. Het lijkt erop dat Twente met een boekhoudkundige truc het braafste jongetje van de klas heeft willen zijn. Dit om in de hoogste categorie van de Knvb te komen. En die truc is dus niet gelukt."

Hoogleraar sportrecht Ruud Koning:

" Het is bovendien uniek. "het is onaanvaardbaar dat je opbrengsten die je in de toekomst gaat verdienen nu al op je bedrijfsbalans zet. Je ziet het ook bij geen enkele andere voetbalclub waarvan ik de jaarrekeningen heb ingezien." Hoogleraar sportrecht Ruud Koning denkt dat Twente zichzelf in de vingers snijdt: "het is vrij zeldzaam dat een gedeponeerde jaarrekening wordt ingetrokken. Ik denk dat het nu nog lastiger wordt voor Twente om geld te lenen."

http://nos.nl/artikel/639464-twente-knoeit-met-jaa...

Maar ach, dat zullen wel Feyenoorders zijn. En ze zullen hun diploma wel gekocht hebben bij de Kellogg's University of zo. Voor 10 euro meer krijg je daar een diploma van echt nep perkament.

Er is niks aan de hand hoor, we zitten in categorie 1, hebben een jaarrekening vervalst, hebben een keihard verlies gemaakt en onze schulden zijn belachelijk hoog, maar alles komt wel goed.

Ja, echt.

20 augustus 2014 om 12:14

Mooi verhaal met een kern van waarheid, alleen gaan de conclusies in je laatste alinea wat kort door de bocht.

Twente heeft geen jaarrekening vervalst. Men was te laat met het inleveren van de jaarrekening en 1 van de benodigde handtekeningen ontbrak. Er zijn fouten gemaakt, dat is wat anders dan vervalsen. Vervalsen is het moedwillig aanpassen van zaken om ze beter te doen lijken. Als de rekening vervalst was, dan hadden ze het wel goed aangepakt.

De schulden van Twente zijn in totaal €91,8 mln. Die worden afgedekt door het bezit van het stadion. Dus ja, absoluut gezien is de schuld "belachelijk hoog" maar deze is gedekt door bezittingen zijnde het stadion. Dit ter nuance, natuurlijk ontken ik niet dat er een schuld is.

Hoe dan ook is je betoog van toepassing op iedere Bvo. Laten we nu niet doen alsof Twente zo speciaal is. Het is nu Twente dat tegen de lamp loopt, in de toekomst is het een andere Bvo. Net zoals dat gebeurt in het zakenleven.

20 augustus 2014 om 12:37

Raulduke,

Opleuken, verfraaien, mooier maken dan het is, klinkt wellicht allemaal minder hard. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat het vervalst is. Laten we elkaar nu geen Anita noemen.

Ja zeker, ik neem gerust wel aan dat er een stadion tegenover staat. Volgens het jaarverslag 2011/12, het enige dat downloadbaar is op de site van Twente, staat er 56 miljoen bij "bedrijfsgebouwen en -terreinen".

http://www.fctwente.nl/de-club/jaarverslag/

En de totale schuld was 91,8 miljoen, volgens je.

En neen, dat hoeft geen ramp te zijn. Ik heb 550.000 euro schulden. Veel geld, maar geen ramp wegens voldoende inkomsten. Maar het zou wel een catastrofe zijn wanneer ik niet voldoende inkomsten had.

Volgens NOS staat in de jaarrekening van 2012/2013 een verlies van 8,7 miljoen euro.

Een negatief inkomen als het ware.

Mja, dat er ook andere clubs in zo'n vaarwater zitten of gezeten hebben, dat praat het niet goed. Dat er ook wel eens andere eventueel en misschien tegen de lamp zullen lopen, praat het ook al niet goed.

Al wat we weten is dat Twente tegen de lamp is gelopen. En misschien maar goed ook. Het begon allemaal wat te veel zeepbel proporties aan te nemen, misschien dat ze nu wel gaan doen wat moet.

Laat ons hopen.

20 augustus 2014 om 12:51

De jaarrekening is dus ook niet opgeleukt, mooier gemaakt dan het is of verfraaid. Het is niet vervalst. Als dit was gebeurd dat Twente een veel groter probleem en was het strafbaar geweest. De boete is uitgedeeld vanwege het te laat aanleveren van gegegevens.

De totale schuld is volgens Tc Tubantia, doorgaans het enige volledig juist geinformeerde medium, 91,8 miljoen. Of er een verlies stond in de jaarrekening van 2012/2013 weet ik niet.

Ik praat verder ook niets goed. Ik stel alleen deze plaatsing in categorie 1 in perspectief.

20 augustus 2014 om 13:06

Raulduke,

Inkomsten die nog moeten plaats hebben, nu al inboeken, dat noem ik geen klein foutje.

Elke pruts accountant weet dat, daar valt echt niet over te discussiëren.

Dit is echt bewust gedaan, om de dingen mooier te laten blijken dan ze zijn.

Ik ben niet bekend met de Nederlandse vennootschapswetgeving, maar in België is een 'foute' niet-goedgekeurde jaarrekening in principe niet strafbaar.

Ik veronderstel dat het in Nederland ook wel zo zal zijn.

Wie heeft die jaarrekening verworpen trouwens? De overheid, de raad van bestuur of de licentiecommissie?

20 augustus 2014 om 13:33

Raulduke,

Die laatste vraag moet je niet beantwoorden. Ik heb al zelf uitgevogeld dat ze de gedeponeerde jaarrekening zelf hebben ingetrokken.

Al een geluk misschien. Anders kreeg het wellicht wel een juridisch staartje.

Grote blaam ook voor het accountantsbureau. Dat wil je niet te veel mee maken. lol

20 augustus 2014 om 14:18

Nogmaals: de fouten die Twente heeft begaan zijn het te laat aanleveren van informatie en het ontbreken van een handtekening geweest. Een handtekening van de gemeente Enschede is te laat gezet onder een herfinancieringvoorstel. (ik meen dat dit pas 2 dagen na het aanleveren van het stuk is geweest). Daarom konden deze inkomsten officieel niet meegenomen worden in de jaarrekening van dit seizoen, twente heeft dit echter wel gedaan.

Toekomstige inkomsten meenemen in de jaarrekening van dit jaar is "common practice" in het bedrijfsleven en op zichzelfstaand ook niet strafbaar of frauduleus. Bij Fraude krijg je een rechtzaak aan je broek, niet een boete van de Knvb.

De boete aangaande de jaarrekening is gegeven door de Knvb, welke afdeling precies weet ik niet. Dit had niet zozeer te maken met het aanleveren van onjuiste informatie, maar meer met het te laat aanleveren van informatie.

20 augustus 2014 om 19:47

@iedereenkomt

De eerste jaarrekening was voorzien van een getekende accountantsverklaring en dus goedgekeurd, er zijn ook geen toekomstige inkomsten naar voren gehaald, wat dat betreft hebben de hoogleraren zich verkeerd laten informeren.

Er is ook geen discussie geweest over de transactie, het verkopen van een vordering, maar over de boekingsdatum. Op 30 juni 2013 was de transactie helemaal rond en goedgekeurd door alle betrokken partijen maar de aktes werden pas op een later tijdstip getekend.

Hoewel er al afstand was gedaan van de vordering en de bijbehorende afschrijvingen op 30 juni al hadden plaatsgevonden hield de Knvb toch vast aan de datum waarop de akte was gepasseerd en hebben Twente gedwongen het jaarverslag terug te trekken en een nieuwe jaarrekening te deponeren.

Het afgelopen boekjaar is de desbetreffende boeking alsnog opgenomen in het jaarverslag.

20 augustus 2014 om 21:21

@raulduke: De schulden van FC Twente worden niet gedekt door het in eigen bezit hebben van het stadion, want het stadion is allang in onderpand weggegeven aan de gemeente Enschede voor de lening van 20 miljoen die nodig was voor de eerste verbouwing. Zolang die niet volledig is afbetaald en dus nog in onderpand is, kan die niet als onderpand voor andere schulden gelden en heb je er even veel aan als dat je het slechts huurde.

20 augustus 2014 om 22:38

@superghost

De bedragen die raulduke noemt zijn van een aantal jaren geleden toen Twente nog in categorie 3 zat, de lokale krant meende dat men door de kortlopende en langlopende schulden bij elkaar op te tellen de schuldpositie kon bepalen.

Waar raulduke op doelt is de balans, tegenover schulden staan ook bezittingen, met onderpanden heeft dit allemaal weinig te maken, ik begrijp ook niet goed wat je nou met je post wilt aantonen. De schulden worden wel degelijk gedekt door de bezittingen, ruimschoots zelfs.

De hypotheekschuld is op dit moment nog ongeveer 29 miljoen, de kosten voor rente en aflossing bedragen ongeveer 3,5 miljoen, ongeveer eenzelfde bedrag is een club als Heerenveen of AZ jaarlijks aan huur kwijt.

Twente heeft in totaal 75 miljoen geïnvesteerd in het stadion, er is dus ruim 45 miljoen uit eigen middelen betaald of afgelost in de afgelopen jaren, niet slecht voor een club die volgens de hoogleraren geen cent te makke heeft, toch?

Buiten de hypotheekschuld heeft Twente niet of nauwelijks langlopende schulden meer en is in feite financieel kerngezond.

20 augustus 2014 om 12:19

Weer een heel leuk achterhaald verhaal uit het verleden. Maar wat heeft Twente gedaan sinds ze ze onder toezicht staan?
Vind je dat ze op de goede weg terug zijn?
Wat heeft Twente na de categorie 1 indeling verkeerd gedaan?
Wat vind je van de financiele positie van Twente op dit moment na alle saneringen en verkopen?

20 augustus 2014 om 12:43

Achterhaald en verleden?

Wat Hoofddocent accountancy Bob van den Brand en Hoogleraar sportrecht Ruud Koning hebben gezegd hierover dateert van slechts enkele maanden geleden.

Technisch gezien, alsnog het verleden, maar u insinueert dat het iets van jaaaaaren geleden is. Echt wel niet.

Er is niet zoveel bekend over wat Twente nu precies gedaan heeft. Heeft u al ondertussen het jaarverslag van 2012/13 en 2013/14 kunnen bekijken? Ik niet.

20 augustus 2014 om 13:09

Klopt dat hij dat enkele maanden geleden heeft gezegd.
Maar kijk even naar het heden en geef dan eens antwoord op mijn vragen.

Er is genoeg bekend over het afgelopen half jaar. Maar zo lang je niets wilt aannemen van ons (zie discussie gister), en zelf niet op zoek wilt gaan, dan houdt het voor mij ook een keer op om jou te proberen te overtuigen.

20 augustus 2014 om 13:21

Jansen Joenite,

Ik heb je dan ook al tig keer gevraagd of je me een recentere jaarrekening kon bezorgen.

Dat wil of kun je niet. En dan valt er niet zoveel te discussiëren.

Ik heb echt wel zelf gezocht naar dat verslag, maar dat heb ik dus niet kunnen vinden.

20 augustus 2014 om 13:33

Als die er niet zijn, is het toch ook behoorlijk lastig?
Aangezien jij toch niets wilt aannemen ga ik me weer bezighouden met belangrijker dingen. Dit is zo zonde van mijn tijd..

20 augustus 2014 om 13:55

Jansen Joenite,

lol

Niks aannemen is wat veel. Maar ik wil toch die jaarrekening eens bekijken.

Ach komt wel, vroeg of laat komt die wel beschikbaar.

20 augustus 2014 om 12:29

Leuke poging om op basis van oud nieuws en niet volledig geïnformeerde hoogleraren, Munsterman en de Twente-supporters naar beneden te halen. Jouw argumenten zijn echter al lang achterhaald.

- De transactie met de TV-gelden is al lang goedgekeurd, maar mag pas een seizoen later in de jaarrekening worden verwerkt (seizoen 2013-2014 ipv 2012-2013)
Gevolg hiervan is een dikke winst in het afgelopen seizoen.
- Als je de laatste alinea van dit artikel nog eens goed leest, zul je zien dat Twente bij de eerste tussenmeting alweer heeft voldaan aan de eisen van cat.2. Nog een meetmoment aan die eisen voldoen en de indeling in cat2 is een feit!

20 augustus 2014 om 12:49

Therock11,

Ik ben gestopt met lezen na deze zin:

"leuke poging om op basis van oud nieuws en niet volledig geïnformeerde hoogleraren, Munsterman en de Twente-supporters naar beneden te halen"

Sorry.

20 augustus 2014 om 13:12

Toch heeft hij gelijk, want echt geinformeerd zijn ze niet:
"het is onaanvaardbaar dat je opbrengsten die je in de toekomst gaat verdienen nu al op je bedrijfsbalans zet."

Dit is niet gedaan omdat de televisie inkomsten zijn verkocht, zodat het wel in 1 keer op de balans kon worden gezet.

20 augustus 2014 om 13:24

Jansen Joenite,

Toch heeft hij gelijk zeg je?

Dit is wat hij zegt:

De transactie met de TV-gelden is al lang goedgekeurd, maar mag pas een seizoen later in de jaarrekening worden verwerkt (seizoen 2013-2014 ipv 2012-2013)
Gevolg hiervan is een dikke winst in het afgelopen seizoen."

En jij zegt dan weer:

"de televisie inkomsten zijn verkocht, zodat het wel in 1 keer op de balans kon worden gezet."

Compleet ander verhaal dus.

20 augustus 2014 om 13:46

@ Iedereen komt: Het is bijna allebei waar. De TV-inkomsten zijn echter in 1 keer ten bate van het resultaat gebracht. Een bate/opbrengst dus. Goed voor de winst.

21 augustus 2014 om 08:44

Therock11,

En over welk jaar spreek je dan?

Immers nergens is de jaarrekening van 2012/2013 te vinden.

Wel staat volgens de NOS in de jaarrekening van 2012/2013 een verlies van 8,7 miljoen euro.

Dat is in die 'vernieuwde' jaarrekening.

Bovendien, ga je er aan voorbij dat de operatie die jij beschrijft iets eenmalig is.

Voor de komende jaren kunnen ze weer geen TV-inkomsten bijschrijven, want al uitbetaald. En wat dan?

21 augustus 2014 om 13:19

@ Iedereen Komt: De jaarrekening 2012/2013 is gedeponeerd bij de kamer van koophandel. Daar heeft de NOS deze opgevraagd.

Twente had in eerste instantie de aan investeerders verkochte TV-inkomsten in het boekjaar 2012/2013 willen opnemen. Door tussenkomst van de Knvb (die sterk vasthielden aan de schriftelijke overeenkomst van 2 juli 2013, in plaats van een mondelinge toezegging van een aantal dagen eerder) is dit nu doorgeschoven naar 2013/2014. Dat boekjaar is pas net afgesloten. Die jaarrrekening wordt nu dus opgesteld door de accountant.

De TV-gelden die zijn verkocht aan de investeerdersgroep (niet Doyen), zijn extra inkomsten als gevolg met de deal met Fox, ten opzichte van de vorige TV-deal. Er zijn inkomsten van 2 mln voor zes jaar lang verpand en doorverkocht. Jaarlijks ontvangt Twente zo'n 6 miljoen aan TV-gelden. Er blijven dus echt jaarlijks nog wel TV-inkomsten over om andere dingen mee te doen.

De 12 miljoen is weer aangewend om een onderhandse lening(hypotheek) af te lossen bij diezelfde investeerders. Dit levert Twente jaarlijks weer extra cash-flow op, en een verlaagde schuldpositie.

Je komt niet zomaar in de categorie 1.

Ik ben zelf heel blij met het optreden van de KNVB. Twente was alle realiteitszin kwijt en de operationele kosten, vooral loon, waren veel te hoog. Er was een wake-up-call nodig. Twente kan op dit moment de tekorten nog wegpoetsen door toekomstige gegarandeerde inkomsten per direct beschikbaar te maken door het gebruik van financiele constructies. Dat houdt echter ook een keer op.

Twente is een paar toontjes lager gaan zingen: 19 (!) jeugdspelers zijn vertrokken, in de overhead is gesneden (geen eigen chauffeurs in dienst voor de jeugdspelers) en de salariskosten uit het eerste zijn beperkt (Tadic, Promes, Rosales, Brama weg). Nu moet het zorgen dat het verstandig blijft en niet weer enorme salarissen of transferbedragen gaat betalen.

Nu de begroting weer sluitend is, zonder kunstgrepen, zie ik de toekomst voor Twente weer erg zonnig tegemoet. Zeker als je weet dat het stadion in de toekomst compleet eigendom is, waardoor al het geld uit exploitatie direct de clubkas invloeit.

20 augustus 2014 om 12:38

Helemaal mee eens! Fouten zijn absoluut gemaakt en nu afgestraft!

Maar daarnaast... ondanks deze hele malaise denk ik dat we voor het geld een behoorlijk goed team hebben die ook mee kan in de toekomst. Ik verwacht niet dat we mee zullen doen om de titel, maar met een categorie 1 is het denk ik al een prestatie als je in de top 5 weet te eindigen.

Met deze talentvolle spelers, de flink afgeloste hypotheek, de lagere lasten, en het stadion in eigen beheer zie ik de toekomst ook weer rooskleurig in.

20 augustus 2014 om 12:47

Raulduke,

Chauffeurs in dienst voor de jeugdspelers? lol

Verder wel eens met je. Soms is een schop onder je weet wel nodig. Wel altijd waakzaam blijven voor megalomane mensen. Die zijn zoals drank. Ze maken meer kapot dan goed.

20 augustus 2014 om 12:55

@iedereen komt

Google even op "chauffeurs ontslagen bij Twente" als je er wat over wil weten.

Dus ja, er waren 7 chauffeurs in dienst van de jeugdopleiding.

Ze hebben ook nog een grote meevaller met leroy fer. 3 miljoen euro!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren