In beeld: de koningen van de social media op het WK in Brazilië
Matthijs van Laar20 jun 2014, 08:15
Laatst bijgewerkt: 20 jun 2014, 08:15
Advertentie
In beeld: de koningen van de social media op het WK in Brazilië
Karim Benzema - Een echte Twitterkoning is de spits van Frankrijk met zijn 220.000 volgers nog niet, maar op Facebook timmert hij met 13 miljoen ’likers’ aardig aan de weg. Voor de 690.000 ’followers’ op Instagram hoeft hij zich ook niet te schamen. Totaal: zo'n 13,9 miljoen volgers.
Robin van Persie - Onze eigen Oranje-spits scoort ook goed op de social media. De momenteel gedeeld topscorer van het WK heeft 5,37 miljoen volgers op Twitter, nog eens 9,9 miljoen op Facebook en topt dat af met zo’n 630,000 fotoliefhebbers op Instagram. Dat maakt tezamen een kleine zestien miljoen voor de man die met zijn waanzinnige kopbal tegen Spanje de #Persieing-hype ontketende.
Sergio Ramos - Heel veel nieuwe volgers kreeg de stopper van Spanje en Real Madrid er niet bij tijdens het WK, maar hij scoort nog altijd prima. Ruim 4,6 miljoen op Twitter, 13 miljoen op Facebook en zo’n half miljoen op Instagram. Extra tip: houd de kanalen rond de feestdagen goed in de gaten voor Ramos’ kerstwens in het Engels!
David Villa - De Spaanse internationals blijken populair, ook al zit het deze weken even wat tegen. Hier vind je Villa’s Twitter-account, dit is zijn Facebook-pagina en voor een visueel inkijkje in zijn dagelijks leven moet je op Instagram zijn. De spits heeft op dit moment al iets meer dan twintig miljoen volgers.
Gerard Piqué - Niet alleen fans van de Barcelona-stopper komen aan hun trekken, ook liefhebbers van Shakira kunnen hun hart ophalen. Piqué’s wederhelft figureert namelijk regelmatig op zijn foto’s, met name te zien via Instagram. Maar ook zijn Twitter-account is interessant. Facebook wordt voornamelijk gebruikt als marketingtool. Piqué heeft in totaal meer dan 21,5 miljoen volgers.
Iker Casillas - De held van het WK in 2010 heeft vooral op Facebook zijn zaakjes dik voor elkaar. Daar heeft hij negentien miljoen volgers, een gigantisch aantal als het wordt afgezet tegen de getallen op Twitter (2,13 miljoen) en Instagram (1,7 miljoen). Tijd dat jullie daar eens wat verandering in gaan aanbrengen!
Mesut Özil - De eerste en meteen ook laatste Duitser in dit lijstje. Je moet hem volgen op de social media, want zijn wedstrijd ’stopt niet na negentig minuten’, zo belooft de technicus op zijn officiële website. Oké, daar gaan we dan: Twitter, Facebook en Instagram. Samen goed voor ruim 27 miljoen volgers.
Andrés Iniesta - Dik 29 miljoen volgers voor de baltovenaar van Barcelona en ’la Furia Roja’. De sympathieke middenvelder scoort met name goed op Facebook, waar hij een fanschare van ruim twintig miljoen fans heeft opgebouwd. Op Twitter heeft hij een groep volgers ter grootte van de helft van de Nederlandse bevolking en zijn foto’s op Instagram verschijnen bij ruim 800.000 mensen regelmatig op hun pc, laptop, tablet of smartphone.
Wayne Rooney - De Engelsman is de eerste die de grens van dertig miljoen volgers op de social media overschrijdt. Via Facebook bereikt hij verreweg de meeste fans, maar ook zijn Twitter-pagina is met ruim negen miljoen volgers populair. Op Instagram heeft ’Roo’ nog wat werk te verzetten: ’slechts’ een kleine 600.000 volgers.
Neymar - De natte droom van iedere sportmarketeer: jong, talentvol, frivool en een geweldige uitstraling. De Braziliaan zal dan ook wel een handje zijn geholpen met het opbouwen van zijn digitale fanschare, die inmiddels meer dan 44 miljoen koppen telt. Nog geen volger? Ga dan even naar zijn Facebook-pagina, zijn Twitter-account of Instagram-hangout!
Lionel Messi - In Barcelona is hij Neymar de baas op het veld en dat geldt met zijn 62 miljoen volgers ook op de social media. Met name zijn kiekjes op Instagram zijn geweldig; zo zagen wij de superster ooit een grote Argentijnse steak op zijn huisgestookte grill gooien. Of zijn Twitter-account echt is lijkt twijfelachtig, maar dat is zijn waanzinnig populaire pagina op Facebook in ieder geval wel!
Cristiano Ronaldo - De winnaar van de FIFA Ballon d’Or verpulvert op internet al zijn concurrenten: meer dan 118 miljoen mensen volgen hem op de voet. Met 86 miljoen likes behoort zijn pagina tot de meest populaire op Facebook en ook op Twitter kent zijn populariteit (27 miljoen volgers) geen grenzen. Daar komen nog eens ruim 5,5 miljoen volgers op Instagram bij. Wow.