Pelé speelt het hard en eist 26,5 miljoen euro na zien van advertentie
De Braziliaanse voetballegende Pelé heeft volgens Reuters besloten elektronicagigant Samsung voor de rechter te slepen. Het Koreaanse bedrijf gebruikte een lookalike van Pelé voor een grote advertentie over ultra-HD televisie in de New York Times, terwijl Pelé vooraf niet om toestemming werd gevraagd.
De advertentie impliceert dat Pelé ermee te maken heeft en dat zint de oud-aanvaller niet. De rechtbank in Chicago zou inmiddels belast zijn met een zaak tegen Samsung, waarbij Pelé een bedrag van liefst 30 miljoen dollar (26,5 miljoen euro) eist van de fabrikant. Naar verluidt is Pelé extra boos omdat Samsung hem in 2013 al benaderde om mee te werken aan een advertentie, maar toen werden de onderhandelingen afgebroken.
In de officiële documenten staat dat in de advertentie het gezicht wordt gebruikt van een man die ‘zeer veel’ lijkt op Pelé, met daarbij een kleine foto van een voetballer die een halve omhaal maakt, een handelsmerk van de Braziliaan in zijn actieve jaren. De indruk wordt gewekt dat Pelé de producten van Samsung aanprijst, terwijl dat helemaal niet zijn intentie is.